
[LT] Lithuania suspends Russian TV channel RTR
Planeta for one year
IRIS 2018-4:1/32

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

At a meeting on 14 February 2018, Lithuania’s Radio and Television Commission
(LRTK) decided to suspend the reception of Russian television channel RTR
Planeta for one year. In a press release, the media watchdog said that the
decision had been taken due to frequent legal violations by the broadcaster. In
the broadcasting regulator’s opinion, RTR Planeta had breached the EU
Audiovisual Media Services Directive (AVMSD) and the Lithuanian Law on the
Provision of Information to the Public three times in 2017. It had incited viewers to
hatred among nations and instigated war in its programmes “Duel. Vladimir
Solovjov Programme”, “Evening with Vladimir Solovjov” and “60 Minutes”.

The LRTK contacted the broadcaster, the institution in Sweden that had registered
the channel and the European Commission about the matter. However, it did not
receive a reply from RTR Planeta, and the Swedish Broadcasting Commission has
no powers to ensure that such infringements are not repeated. As a result, the
LRTK has now ordered its domestic television and Internet providers to suspend
the broadcast of RTR Planeta for one year from 23 February.

RTR Planeta is a Russian state television channel transmitted abroad via cable
and satellite (in Europe via “Hot Bird 6”). In Germany, it is part of the pay-TV
services of cable network operators Vodafone Kabel Deutschland and Unity Media.

Lithuania and Latvia had previously suspended the channel for three months in
April 2014. The Latvian broadcasting authority had based its decision on the fact
that RTR Planeta had justified military action against a sovereign state during the
war in Ukraine. The Minister of Foreign Affairs of Lithuania also stated that the
channel had breached journalistic quality standards and incited to war and hatred.
For example, it had broadcast Vladimir Zhirinovsky’s calls for Russian tanks to be
sent to Ukraine and Brussels. Lithuania also banned transmission of the channel
for three months in April 2015 and December 2016. On both occasions, the
European Commission decided that the suspensions were in conformity with EU
law, since Lithuania had demonstrated that RTR Planeta had violated the ban on
incitement to hatred. It held that the channel had tried to provoke tension and
violence between Ukrainians and Russians, as well as towards EU and NATO
member states, especially Turkey.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



Lithuania has also repeatedly suspended a number of other Russian television
channels in the past. Its media authority has consistently based its decisions on
biased reporting by the broadcasters concerned and the associated political
influence thereby exerted. Although they undoubtedly restrict the freedom of
expression, supporters of such decisions in politics and the media say that they
have become an inevitable response to the propaganda that is being spread with
increasing levels of aggression by Russian state broadcasters.

LRTK press release

http://www.rtk.lt/en/free-reception-of-the-television-channel-rtr-planeta-temporarily-
suspended/

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://www.rtk.lt/en/free-reception-of-the-television-channel-rtr-planeta-temporarily-suspended/
http://www.rtk.lt/en/free-reception-of-the-television-channel-rtr-planeta-temporarily-suspended/


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


