
[PL] Dispute over TVN fine intensifies
IRIS 2018-2:1/28

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrücken

Poland’s National Broadcasting Council (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji -
KRRiT) has refuted concerns expressed by the US State Department in relation to
a fine imposed against the broadcaster TVN. TVN is owned by the American
company Scripps Networks Interactive, which is soon to be taken over by
Discovery Communications.

The disagreement follows the KRRiT’s decision to fine TVN around EUR 352 000
for allegedly biased and distorted reporting on demonstrations outside the Polish
Parliament. The US State Department expressed concern about how the fine
might affect the Polish media landscape. Department spokesperson Heather
Nauert said that Poland was a close ally and fellow democracy whose media
freedom could be undermined by the KRRiT’s decision; free and independent
media were essential to a strong democracy. Societies built on good governance,
strong civil society, and an open and free media were more prosperous, stable
and secure, she added. Nevertheless, she remained confident in the strength and
ability of Poland’s democracy to ensure Poland’s democratic institutions were fully
functioning and respected.

The KRRiT refuted this criticism, stressing that the fine was based on a thorough,
long-term analysis of six TV channels for which TVN was responsible. Although
many of the programmes monitored had contained fierce criticism of the
government majority, this criticism was not, as had been alleged, the reason for
the fine; rather, in the KRRiT’s opinion, TVN’s reporting had infringed the Polish
Broadcasting Act. It pointed out that the KRRiT rarely punished broadcasters. TVN
was entitled to express sympathy with the opposition; however, in the present
case, there had been a danger that the reporting concerned could have fuelled
aggression and jeopardised public security and order. In order to exercise
freedom, society also needed to take responsibility. The KRRiT also stated that
the punishment had been very mild, amounting to only 0.1% of the broadcaster’s
annual revenue and 1% of the maximum possible penalty.

However, the KRRiT also said that its legal department had, when reviewing the
decision, not found anything illegal in TVN’s conduct. It was therefore seeking the
advice of an outside expert for a definitive assessment of the decision.

Following discussions between TVN and the KRRiT, the fine has now been
withdrawn. At the same time, the KRRiT announced plans to set up a media round

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



table in order to develop self-regulatory mechanisms in consultation with
broadcasters and journalistic and scientific organisations.

Uzasadnienie kary dla TVN 24, 13.12.2017

http://www.krrit.gov.pl/krrit/aktualnosci/news,2582,uzasadnienie-kary-dla-tvn-
24.html

Grounds of the KRRiT’s decision, 13 December 2017

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://www.krrit.gov.pl/krrit/aktualnosci/news,2582,uzasadnienie-kary-dla-tvn-24.html
http://www.krrit.gov.pl/krrit/aktualnosci/news,2582,uzasadnienie-kary-dla-tvn-24.html


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


