% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: MAC TV s.r.o. v.
Slovakia

IRIS 2018-2:1/3

. . Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

On 28 November 2017, the European Court of Human Rights (ECtHR) delivered its
judgment in MAC TV s.r.o. v. Slovakia, which concerned the fining of a broadcaster
over a television programme’s commentary on the death of the late President of
Poland. The case involved MAC TV, which operates two private television
channels, and broadcasts the television programme “JOJ PLUS”. During an episode
of the programme broadcast in April 2010, following the fatal plane crash in which
the President of Poland, Lech Kaczynski, had been travelling, a commentary was
delivered entitled “Compassion in Accordance with Protocol”. The commentary
included the statement that “Jews, homosexuals, liberals, feminists and
left-oriented intellectuals are bitterly sorry for the death of a man who
represented an extreme Polish conservativism, and who was a symbol of a
country where people who are not white heterosexual Catholic Poles were born as
a punishment. | am sorry, but | do not pity Poles. | envy them.”

Following the broadcast, the Broadcasting Council initiated administrative
proceedings against MAC TV under section 19(1)(a) of the Broadcasting and
Retransmission Act, which stipulates the protection of human dignity. The
Broadcast Council found that the broadcaster had breached its obligations under
the Broadcasting Act, in that the manner of processing and presenting the
content of the commentary had interfered with the dignity of the late Polish
President, and imposed a fine of EUR 5,000. In particular, the Broadcasting
Council concluded that the manner in which the commentator had presented his
opinion - that is to say his lack of regret for the Polish President’'s death - had
contravened the duty to respect his human dignity. Moreover, the degree of
sarcasm and irony in the broadcast commentary had been so high that its content
and the manner in which the author’'s opinion had been presented had
dishonoured the Ilate President. The Broadcasting Council’s decision was
ultimately upheld by the Supreme Court. MAC TV then lodged an application with
the ECtHR, claiming a violation of its right to freedom of expression under Article
10 of the European Convention on Human Rights (ECHR) The ECtHR first noted
that the Broadcasting Council’s decision had constituted an interference with the
applicant company’s right to freedom of expression, had been prescribed by law
under the Broadcasting Act, and pursued the legitimate aim of the protection of
the reputation or rights of others (the Court held that it was not required to reach
a general conclusion on whether or not the interference created by a measure

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



£

% IRIS Merlin
concerning a deceased person’s reputation pursued a legitimate aim). Thus, the
main question was whether the interference was “necessary in a democratic

society”.

Firstly, the ECtHR emphasised that under Article 10 ECHR, very strong reasons
were required to justify restrictions on political speech. Secondly, the ECtHR noted
that the applicant’s reaction to the political governance of the late President and
his political conservatism gave rise to a matter of public interest, and the late
President, as a public figure, was subject to wider limits of acceptable criticism.
Thirdly, the ECtHR noted that the domestic authorities had essentially based their
conclusions predominantly on the closing remarks in the commentary (“I am
sorry, but | do not pity the Poles. | envy them”). However, in this regard, the
ECtHR reiterated that one criterion of responsible journalism is that it should
recognise the fact that it is the commentary (or article) as a whole that the
reporter presents to the public. The ECtHR held that the domestic authorities’
assessment was narrow in scope, and had not been conducted within the wider
context of the commentary. The Court considered that the impugned
commentary, seen within its context, could not be understood to have constituted
a gratuitous personal attack on, or insult to Lech Kaczynski. While it had
contained a sarcastic tone that had been unsympathetic to the political ideology
of the late President, it had remained within the acceptable degree of stylistic
exaggeration used to express the journalist’s opinion concerning the political
views that the late President had represented. The Court reiterated that
journalistic freedom also covered possible recourse to a degree of exaggeration,
or even provocation. Thus, the Court considered that nothing in that commentary
suggested that the applicant company had overstepped the limits of freedom of
expression tolerated under Article 10 ECHR by using a sarcastic tone and ironic
language. The Court concluded that the domestic authorities had failed to
demonstrate that the interference with the applicant company’s Article 10 rights
had been necessary, and that there had accordingly been a violation of Article 10.
In addition, the ECtHR awarded the applicant company EUR 5,000 in respect of
pecuniary damage, EUR 5,850 in respect of non-pecuniary damage, and EUR
6,900 in costs.

Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section, case of
MAC TV s.r.o. v. Slovakia, Application no. 13466/12 of 28 November 2017

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-178958

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-178958

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



