
European Court of Human Rights: Frisk and Jensen v.
Denmark
IRIS 2018-2:1/2

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 5 December 2017, the European Court of Human Rights (ECtHR) delivered its
judgment in the case of Frisk and Jensen v. Denmark. The applicants in the case
were journalists with the public broadcaster Danmarks Radio (DR), and had
produced the documentary “When the doctor knows best”, broadcast in
September 2008. The documentary concerned the treatment of pleural
mesothelioma cancer at Copenhagen University Hospital, where consultant S was
in charge of treatment. It focused on two types of chemotherapy medication
(Alimta and Vinorelbine) used by the hospital, and followed four patients and
relatives, and a narrator spoke as a voice-over. During the programme, the
narrator stated that “doctors chose to treat her with a substance that has not
been approved [in cases of such a diagnosis], and whose effect on pleural
mesothelioma cancer is not substantiated”. While “there is only one treatment
which, in comparative studies, has proved to have an effect on pleural
mesothelioma cancer”, S “chose not to use that medication on his patients”, and
“the question remains: why does S carry out tests with Vinorelbine.” It “turns out
that S has received more than DKK 800,000 over the last five and a half years
from the company F. This is the company behind the test medication Vinorelbine.
The money has been paid into S’s personal research account.”

Following the broadcast, the hospital and consultant S instituted defamation
proceedings against DR’s director, and the two applicants (the journalists
concerned), claiming that the programme had made accusations of malpractice.
In 2010, the Copenhagen City Court found that the applicants and DR’s director
had violated Article 267 of the Penal Code, and sentenced them each to fines
totalling DKK 10,000 (EUR 1,340), and the applicants jointly liable for costs of DKK
62,250 (EUR 8,355). The High Court of Eastern Denmark upheld the judgment,
finding that the programme had given “the impression that malpractice has
occurred at Copenhagen University Hospital, in that S deliberately used
medication (Vinorelbine) which is not approved for treatment of pleural
mesothelioma cancer; the test medication has resulted in patients dying or having
their lives shortened; and the clear impression has been given that the reasons
for this choice of medication (Vinorelbine) were S’s professional prestige and
personal finances”. The applicants were ordered to pay costs to the hospital and
S, totalling DKK 90,000 (EUR 12,080). The applicant journalists made an
application to the ECtHR, claiming a violation of their right to freedom of

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



expression under Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR).
The main question for the ECtHR was whether a fair balance had been struck
between the right to respect for private life and the right to freedom of
expression, and reiterated the criteria for this assessment: the contribution to a
debate of general interest; how well-known the person concerned is and what the
subject of the report is; his or her prior conduct; the method of obtaining the
information and its veracity; the content, form and consequences of the
publication; and the severity of the sanction imposed.

Firstly, the Court held that the programme had dealt with issues of legitimate
public interest, namely that it had involved a discussion about risk to life and
health, as regards public hospital treatment. Secondly, the criticism had been
directed at S and Copenhagen University Hospital, who were vested with official
functions, and there was a need for wider limits for public scrutiny. Thirdly,
however, the Court noted that the domestic courts had found that the applicants
had made allegations that S and the hospital had administered to certain patients
suffering from mesothelioma improper treatment, resulting in their unnecessary
death and the shortening of their lives to promote the professional esteem and
personal financial situation of S., and that those accusations rested on a factually
incorrect basis. The Court held that it had “no reason to call into question those
conclusions”. The Court rejected the applicants’ argument the impact of the
programme had had various important consequences, inter alia, a public demand
for Alimta therapy and a change in practice at Copenhagen University Hospital.
The Court stated that the reason why the public demand for Alimta therapy may
have increased and Copenhagen University Hospital changed its standard therapy
for operable patients to Cisplatin in combination with Alimta, was that the
programme, on an incorrect factual basis, had encouraged patients to mistrust
Vinorelbine therapy. Fourthly, in respect of the method of the obtaining of the
information and its veracity, the Court noted that the domestic courts did not
dispute that the applicants had conducted thorough research, over a period of
approximately one year. However, the Court held that it had no reason to call into
question the High Court’s conclusion that the applicants had made accusations
resting on a factually incorrect basis, of which they must be deemed to have
become aware through the research material. Finally, the Court held that it did
not find the conviction and sentence to have been excessive or of such a kind as
to have a “chilling effect” on media freedom. Furthermore, the decision that the
applicants should pay legal costs did not appear unreasonable or
disproportionate. In conclusion, the Court held that the reasons relied upon were
both relevant and sufficient to show that the interference complained of was
“necessary in a democratic society”. Thus, there had been no violation of Article
10 of the Convention.

Judgment by the European Court of Human Rights, Second Section, case
of Frisk and Jensen v. Denmark, Application no. 19657/12 of 5 December

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



2017

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-179218

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-179218


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


