% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: Fuchsmann v.
Germany

IRIS 2018-2:1/1

. . Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

On 19 October 2017, the European Court of Human Rights (ECtHR) delivered its
judgment in the case of Fuchsmann v. Germany, which concerned the online
version of a New York Times article accessible in Germany. The applicant in the
case is an internationally active entrepreneur in the media sector, and holds the
position of Vice-President of the World Jewish Congress. In June 2001, the New
York Times published an article about an investigation into corruption against R.L.
The article was entitled “[L] Media Company Faces a Federal Inquiry”, and
included the statements that the applicant had “ties to Russian organized crime,
according to reports by the FBI and European law enforcement agencies”, and a
“1994 FBI report on Russian organized crime in the United States described [the
applicant] as a gold smuggler and embezzler, whose company in Germany was
part of an international organized crime network. He is barred from entering the
United States.”

In July 2002, the applicant sought injunctions against certain parts of the article,
including the statements above. Ultimately, in 2011, the Dusseldorf Court of
Appeal granted the injunction in so far as the article stated that the applicant had
been banned from entering the US. As regards the rest of the statements, the
Court of Appeal held that there was a great informational interest on the part of
the public in reporting that the applicant, as a German businessman
internationally active in the media sector, was suspected by the secret service of
being involved in gold smuggling, embezzlement and organised crime. This
assessment was not changed by the fact that the criminal offences mentioned
had occurred more than sixteen years previously. The court furthermore
considered that the reporting made it sufficiently clear that only insights from FBI
reports and the law-enforcement authorities were being reported. The court
concluded that the defendant had complied with the required journalistic duty of
care and that the reporting had relied on sources and background information,
which the journalist could reasonably consider reliable. The injunctions were thus
refused.

The applicant made an application to the ECtHR, claiming that the domestic
courts had failed to protect his reputation under Article 8 of the European
Convention on Human Rights (ECHR). In this regard, the Court first held that
allegations that the applicant was involved in gold smuggling, embezzlement and

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



£

ﬁqﬁﬁjms Merlin

organised crime were allegations grave enough for Article 8 to come into play.
The Court then considered that the case required an examination of whether a
fair balance had been struck between the applicant’s right to the protection of his
private life under Article 8 and the newspaper’s right to freedom of expression
under Article 10. The relevant criteria within the context of balancing these
competing rights were: the contribution to a debate of public interest; the degree
to which the person affected was well-known; the subject of the news report; the
prior conduct of the person concerned; the method of obtaining the information
and its veracity; and the content, form and consequences of the publication.

Firstly, the Court agreed that the article had contributed to a debate of public
interest and that there had been a public interest in the alleged involvement of
the applicant and mentioning him by name. The Court also held that a public
interest also existed in the publication of the article in the online archive of the
newspaper, and noted “the substantial contribution made by Internet archives to
preserving and making available news and information”. Secondly, the Court held
that the Court of Appeal’s assessment that there was a certain interest in the
applicant as a German businessman internationally active in the media sector,
was in compliance with the ECtHR’s case law. Thirdly, the Court reiterated that
that the press should normally be entitled, when contributing to public debate on
matters of legitimate concern, to rely on the contents of official reports without
having to undertake independent research. The Court observed that the main
source for the statements regarding the applicant was an internal FBI report and
not an officially published report. The Court agreed that there was a sufficient
factual basis for the remaining statements at issue. Fourthly, the Court agreed
with the Court of Appeal that the article was free from polemical statements and
insinuations, and made it sufficiently clear that only insights from reports by the
FBI and other law-enforcement authorities were being reported. Moreover, the
Court found that the information disseminated had mainly concerned the
applicant’s professional life and had not divulged any intimate private details. The
ECtHR also noted that the Court of Appeal found that the online article was
accessible only as a result of a directed search with an online search engine.
Therefore, the Court accepted the conclusion of the domestic courts that the
consequences of the article in Germany were limited. In conclusion, the Court
considered that the Court of Appeal, in balancing the right to respect for private
life with the right to freedom of expression, had taken into account and applied
the criteria set out in the Court’s case-law. Thus, there had been no violation of
Article 8.

Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section, case of
Fuchsmann v. Germany, Application no. 71233/13 of 19 October 2017

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-177697

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-177697

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



