
[TR] Turkish broadcasting authority suspends Iraqi
Kurdish TV channels
IRIS 2017-10:1/33

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

Turkey’s private broadcasting regulator (RTÜK) has ordered the removal of three
Iraqi Kurdish TV channels from the Turkish satellite system. It said that the three
channels Rudaw, Kurdistan 24 and Waar TV should no longer be available in
Turkey. Rudaw was particularly of note because of its perceived close relationship
with Massud Barzani.

Barzani, a Kurdish politician and president of the autonomous northern Iraqi
region of Kurdistan since 13 June 2005, had helped to organise an independence
referendum in Iraqi Kurdistan. Despite being banned by the supreme court of
northern Iraq, the referendum had gone ahead on 25 September 2017, both in the
autonomous region of Kurdistan and in other provinces claimed and largely
controlled by it, but which are officially under the control of the Iraqi central
government. According to the electoral commission, 92% of voters in the Iraqi
part of Kurdistan voted for independence in the referendum. However, the
referendum was not legally binding and the Turkish government opposed it on the
grounds that it would destabilise the region.

The RTÜK explained that its decision to ban the Iraqi Kurdish channels, which was
taken on the day of the referendum, was made because the three broadcasters
were not based in Turkey and did not hold a Turkish broadcasting licence. In
recent months, RTÜK has taken a number of measures against Kurdish channels..
In October of last year, TV broadcasters Med Nuce TV and Newroz TV were
embroiled in a legal dispute over their transmission via the Eutelsat Hot Bird
satellite. Ronahi, Sterk and the News Channel, which were carried via the same
satellite, were banned in Turkey by the RTÜK in May.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


