% IRIS Merlin

=

[GB] Channel 4 News breached Ofcom’s Code
g(gpcekrmng its coverage of the Westminster Bridge
ac

IRIS 2017-10:1/20

ulian Wilkins
Wordley Partnership and Q Chambers

Channel 4 News has been found in breach of Ofcom’s Broadcasting Code
concerning their coverage of the Westminster Bridge attack on 22 March 2017 by
wrongly identifying the terror attacker who murdered five people. Channel 4 News
is produced by Independent Television News Limited (ITN). Rule 5.1 of the Code
states “News, in whatever form, must be reported with due accuracy and
presented with due impartiality”.

The Channel 4 News Senior Home Affairs Correspondent, Simon Israel, named Abu
Izzadeen as the terrorist shot dead in the grounds of the Palace of Westminster
after the murder of five persons. Channel 4 News stated that the dead assailant
had been known to the security services. However, during the transmission of the
programme Abu Izzadeen’s brother contacted ITN to say his brother was alive and
serving a prison sentence. Towards the end of the bulletin, Channel 4 News
announced there was doubt as to their earlier assertion about the attacker’s
identity. Subsequently, the story was withdrawn from the time shift edition shown
on Four +1 and various persons, including Channel 4’s News Editor and Simon
Israel issued tweets retracting the allegation of Abu Izzadeen being the
perpetrator. A further retraction appeared on the 23 March 2017 edition of
Channel 4 News.

Ofcom acknowledged that the Channel 4 News production team were working
under pressure to report a story of significant national importance. Also, Ofcom
acknowledged that ITN and the Channel 4 News production staff had understood
that running with a story with only one source of information and at the time no
corroboration, was a substantial risk to take. ITN acknowledged that it was
unusual to run with one source, but it was a person who was “authoritative and
had a credible track record”.

However, Ofcom determined that Channel 4 News had failed to comply with its
own mandatory internal rules by not referring the decision to broadcast the story
to the CEO of ITN. Channel 4 asserted in their representations to Ofcom that due
to time pressures, contacting the CEO was “impracticable”, but this argument was
not accepted by Ofcom, given that the internal procedures envisaged referral to
the CEO during broadcast. ITN acknowledged that, with hindsight, the story about

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



o

IRIS Merlin
{%

2

the attacker’s identity should have been given less prominence until the facts had
been established and corroborated. Furthermore, the wrongful naming had
influenced a significant part of the programme’s content, with questioning of
various interviewees being based around the named person being already known
to the security services.

First, Ofcom determined that Channel 4 News had not breached Rule 5.2 which
states “Significant mistakes in news should normally be acknowledged and
corrected on air quickly ... Corrections should be appropriately scheduled.” Ofcom
accepted that Channel 4 News had acted quickly to correct a significant mistake.
However, Ofcom determined that Rule 5.1 had been breached concerning
accuracy. Ofcom “acknowledged that efforts had been made to corroborate the
source, although they were ultimately unsuccessful. However, the use of a single
source can carry a substantial risk of inaccuracy, which on this occasion was
borne out.” Ofcom appreciated that broadcasters were, on occasion, under
intense pressure and fine judgement was at play when determining what to
broadcast. Ofcom concluded “this inaccuracy was of such magnitude and given
such prominence that it was not fully mitigated by the later steps taken in the
programme to correct the error.”

Ofcom observed that this was the fourth case in three years where the regulator
had found Channel 4 News in breach of the requirement to report news with due
accuracy (see IRIS 2015-7/17, IRIS 2016-1/101, and IRIS 2015-1/16). Channel 4
News will have to read an announcement setting out Ofcom’s findings on a date
and in words to be determined by the regulator.

Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 336, 11 September
2017, p. 6

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0014/106232/issue-336-broadcast-
on-demand-bulletin.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/106232/issue-336-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/106232/issue-336-broadcast-on-demand-bulletin.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



