% IRIS Merlin

=

[LT] Ban on Russian TV channels considered

IRIS 2017-9:1/26

. . Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrucken/Brussels

Members of the Lietuvos radijo ir televizijos komisija (Lithuanian Radio and
Television Commission - LRTK) have met to discuss a possible ban on the two
Russian television channels Rossija RTR (previously RTR Planeta) and TVCi. In a
statement, the LRTK said that programmes broadcast by the two channels had
violated the Law on Public Information of the Republic of Lithuania and the
Audiovisual Media Services Directive (2007/65/EC). Since it is registered in
Sweden, Rossija RTR is also subject to the administrative control and jurisdiction
of an EU member state and must therefore uphold the country of origin principle
and meet restrictions on the freedom to retransmit television programmes. The
broadcaster TVCi, on the other hand, is subject to the regulations and jurisdiction
of Russia, a state party to the Council of Europe’s Convention on Transfrontier
Television, which also includes the country of origin principle.

Rossija RTR is a Russian state-owned television broadcaster that is transmitted
abroad via cable and satellite — in Germany, it is carried on pay-TV by cable
network operators such as Vodafone Kabel Deutschland and Unitymedia — while
TVCi is the international version of the Russian TV channel TV Tsentr. The
Moscow-based channel is one of the country’s largest, transmitting in 77 Russian
regions. Although its main focus is life in Moscow, TVCi also shows films and
series.

In April 2014, Rossija RTR was banned for three months in Lithuania and Latvia.
According to the Latvian broadcasting authority, the ban was imposed because
the TV channel had backed military action against a sovereign state during the
war in Ukraine. Lithuania’s foreign minister, Linas Antanas Linkevicius, said that
Rossija RTR had breached journalistic standards and incited viewers to war and
hatred. It had broadcast calls from Russian politician Vladimir Zhirinovsky to send
Russian tanks to Ukraine and Brussels, for example. Zhirinovsky founded and
chairs the Liberal Democratic Party of Russia (LDPR), an extreme far-right Russian
nationalist party. Lithuania also banned the channel for three months in April
2015 and December 2016; in both cases, the European Commission decided that
the measures taken by Lithuania were in conformity with EU law because
Lithuania had demonstrated that Rossija RTR had infringed the ban on incitement
to hatred. The broadcaster had tried to provoke tension and violence between
Ukrainians and Russians, as well as against the European Union and NATO
member states, in particular Turkey.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



o

IRIS Merlin

P

The LRTK was set up by the Lithuanian Parliament to regulate the broadcasting
sector. Its activities are governed by the constitution and based in particular on
the 2000 Information Act, an updated version of the 1996 Media Act. It has joint
responsibility, along with the Rysiu Reguliavimo Tarnyra (regulatory body for
communication - RRT), for frequency allocation and the protection of minors.

Lithuanian print media, on the other hand, regulates itself, primarily through the
monitoring of and compliance with a code of ethics drawn up by the Lithuanian
Journalists’ Union and various other interest groups.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



