% IRIS Merlin

=

[DE] Spiegel TV %ranted injunction against ARD
magazine show Panorama’

IRIS 2017-9:1/10

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbricken

According to media reports, the LG Hamburg (Hamburg District Court) granted an
injunction on 7 August 2017, preventing ARD’s Panorama magazine programme
from rebroadcasting footage that had been exclusively shown in a G20
documentary by Spiegel TV (case no. 308 O 287/17).

The case concerned a report entitled ‘Ein verhangnisvoller Abend’ (A fateful
evening), broadcast during an episode of NDR’s Panorama magazine programme
devoted to police violence during the G20 summit. The report had contained
footage previously broadcast and exclusively owned by Spiegel TV. NDR had
shown the footage even though a prior request for permission to do so had been
expressly rejected by Spiegel TV. Spiegel TV had therefore applied for an
injunction, which was granted by the LG Hamburg, preventing Panorama from
showing the disputed footage again.

The court therefore rejected NDR’s claim to the right of citation, which is
enshrined in copyright law and makes provision for works to be quoted without
permission as long as they have previously been published and are included
solely for the purpose of explaining independent content. Firstly, the LG Hamburg
explained that existing case law on the right of citation was often used as a front
by journalists, since it provided considerable scope for works to be cited. It added
that Panorama’s reporting would not have been impeded if the disputed footage
had not been shown.

The court also held that the defendant had failed to adequately explain why it had
needed to include the disputed footage in its report. It referred to mobile phone
footage of the same event. The applicant, Spiegel TV, had explained during the
proceedings that it had planned to use the disputed material again, which was
why it had rejected the defendant’s request. In the court’s view, the applicant’s
right to exclusive use of the footage therefore outweighed NDR'’s right to show it.
The court also took into account the fact that Spiegel TV had released other
material and had therefore not been seeking to monopolise its content as a
matter of principle.

The court explained that further written grounds for its decision would be
provided in a few days’ time. NDR said that it would examine these grounds
before deciding whether to appeal.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



