% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: Halldérsson v. Iceland

IRIS 2017-8:1/3

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a case against Iceland, the European Court of Human Rights (ECtHR) stated
that a journalist responsible for a TV news item causing prejudice to an
identifiable public person must give relevant evidence that he or she has been
acting in good faith as pertains to the accuracy of the allegations in the news
item. The ECtHR also made clear that a journalist cannot shield behind his right to
protect his sources where he cannot produce evidence of serious accusations
uttered in a news item, tarnishing a person’s reputation as protected under Article
8 of the European Convention on Human Rights.

The applicant is a journalist working for the newsroom of the Icelandic National
Broadcasting Service (RUV). RUV broadcasted a series of news reports about a
loan transaction of about EUR 20 million between an Icelandic company and a
shelf company in Panama. It was reported that three Icelandic businessmen (A, B
and C) had planned the Panama deal in advance in order to send the money to
Panama and then back into their own company again. Pictures of A, B and C were
shown on the screen with the text “under investigation”, accompanied by the
message that the authorities were investigating the case and the role of A, B and
C. In another news item, pictures of A, B and C were shown above a world map,
with a pile of money being visually transferred to the pictures of the men,
mentioning that the money went back in “the pockets of the threesome”. An
article summarising the content of the broadcasted news items was also
published on RUV’s website. After the news broadcast, A issued a press release
denying any link with the alleged suspect transaction. The online news article was
promptly updated to include the press release.

A few weeks later, A lodged defamation proceedings against Svavar Halldérsson,
the RUV journalist who produced the news items. He requested that the reference
to his name and the word “threesome” in the news report and on the website be
declared null and void. The Supreme Court, overturning the judgment by the
District Court which found for the journalist, ordered Halldérsson to pay
approximately EUR 2,600 to A in compensation for non-pecuniary damage, and
about EUR 8,800 for A’s legal costs before the domestic courts. The mentioning of
A’'s name and the word “threesome” were declared null and void. Before the
ECtHR, Halldérsson maintained that the statements in the news items had not
affected A’s reputation to a sufficient degree, and that therefore A could not
invoke the protection of Article 8 ECHR. He also argued that the statements were

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin

=

not defamatory and that there was nothing presented in the news item to the
effect that A had been qguilty of a financial crime or other actions punishable by
law.

In evaluating whether the interference with Halldérsson’s freedom of expression
was justified as being necessary in a democratic society, the ECtHR first clarifies
that a person’s reputation, even if that person is being criticised in the context of
a public debate, forms part of his or her personal identity and psychological
integrity and therefore falls within the scope of his or her “private life”. The attack
on personal honour and reputation must however attain a certain level of gravity
and in a manner causing prejudice to the personal enjoyment of the right to
respect for private life in order for Article 8 ECHR to come into play. In line with
the findings by the domestic courts, the ECtHR confirms that the news items
indeed contained a serious accusation of a factual nature concerning unlawful and
criminal acts; therefore the ECtHR is of the opinion that the dispute requires an
examination of the fair balance to be struck between the right to respect for
private life and the right to freedom of expression. The ECtHR refers to the criteria
which are relevant when balancing these rights, such as the contribution to a
debate of general interest; how well known the person concerned is and what the
subject of the report is; his or her prior conduct; the method of obtaining the
information and its veracity, the content, form and consequences of the
publication; and the severity of the sanction imposed.

The ECtHR agrees that A was to be considered a public person and that the
subject matter of the disputed news items was an issue of public interest;
however, it confirms the findings by the Icelandic Supreme Court that Halldérsson
had not been acting in good faith, as he had not presented any documents
supporting the legitimacy of the statements, for which he had to bear the burden.
Halldérsson had also omitted to seek information from A while preparing the news
item. The ECtHR reiterates that the safeguard afforded by Article 10 ECHR to
journalists in relation to reporting on issues of general interest is subject to the
condition that they are acting in good faith and on an accurate factual basis and
that they provide “reliable and precise” information in accordance with the ethics
of journalism. It finds that there were no special grounds to dispense the journalist
from his ordinary obligation to verify factual statements that are defamatory of
private individuals, and it observed that there was no confirmation that A had
been charged, indicted, or was on trial or had been convicted of a crime.

Next, the ECtHR dismisses Halldérsson’s arguments referring to the right to
protect his sources and to keep his sources and the documentation behind the
news items confidential. The ECtHR confirms that the protection of journalistic
sources is one of the basic conditions for press freedom, without which sources
may be deterred from assisting the press in informing the public on matters of
public concern. In the present case, however, the journalist was at no stage

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



% IRIS Merlin
e

required to disclose the identity of his sources. The ECtHR clarifies that “a mere
reference to protection of sources cannot exempt a journalist from the obligation
to prove the veracity of or have sufficient factual basis for serious accusations of a
factual nature, an obligation that can be met without necessarily having to reveal
the sources in question”.

Finally, the ECtHR does not find the financial compensation and payment of the
costs of the domestic proceedings excessive or to be of such a kind as to have a
“chilling effect” on the exercise of media freedom. The ECtHR also considers the
potential impact of the medium an important factor in the consideration of the
proportionality of an interference. In this respect, the ECtHR reiterates “that the
audio-visual media have a more immediate and powerful effect than the print
media”. Because the Icelandic Supreme Court balanced the right of freedom of
expression with the right to respect for private life, and took into account the
criteria set out in the ECtHR’s case law, it acted within the margin of appreciation
afforded to it and struck a reasonable balance between the measures imposed,
restricting the right to freedom of expression. Therefore, the ECtHR concludes,
unanimously, that there has been no violation of Halldérsson’s right to freedom of
expression under Article 10 ECHR.

Judgment by the European Court of Human Rights, Second Section, case
of Halldorsson v. Iceland, Application no. 44322/13 of 4 July 2017

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174996

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174996

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



