
[LU] ALIA imposes a warning on RTL to report
accurately and truthfully
IRIS 2017-3:1/25

Mark D. Cole & Jenny Weinand
University of Luxembourg

In a decision dated 12 January 2017, the Independent Audiovisual Authority of
Luxembourg (Autorité Luxembourgeoise Indépendante de l’Audiovisuel, ALIA)
found that CLT-Ufa had violated its obligations regarding the impartiality,
objectivity and accuracy of reporting in relation to its programme RTL Télé
Lëtzebuerg. Due to the small size of the Luxembourg audiovisual market, there is
no genuine public service broadcaster; however, CLT-Ufa has been put in charge
of certain public service missions laid down in a licensing agreement and in the
accompanying book of obligations (cahier de charges) concluded with the
Luxembourg government. It is thus incumbent on CLT-Ufa to provide programmes
in the Luxembourgish language on its channel RTL Télé Lëtzebuerg.

One sequence of the programme entitled “Den Nol op de Kapp” (“Hitting the nail
on the head”), broadcast on 3 October 2016, received public attention, including
substantial press coverage. It featured an interview with Mr Erico Lunghi, the
Director of the Musée d’art moderne (Museum of Modern Art), which had been cut
to dramatise the interview and portray Mr Lunghi in a bad light. In essence, the
interview gave the impression that Mr Lunghi had threatened the journalist, and
he was actually disciplined for his behaviour by the government minister in
charge of this matter; he eventually resigned. ALIA, acting in accordance with
Article 35sexies (3), investigated the case upon its own motion and examined
whether the broadcaster had violated the Law on Electronic Media, the obligations
ensuing from its book of obligations, or any internal codes of conduct.
Representatives of the broadcaster were invited to several hearings.

The question of whether internal procedures regarding the independence of
journalists and the editorial independence of programme producers had been
sufficient was put forward by ALIA’s director who manages the authority’s
investigations pursuant to Article 35bis(B)(2)(2), but was not pursued further.

The focus of the decision was the use of the “jump cuts” technique, a technique
whereby sound and images are separated in order to attribute a different sound
to the images. During the hearings, CLT-Ufa did not deny that it had modified the
material, but considered that the modifications had not changed the meaning of
the interview. ALIA, on the other hand, underscored that a particular responsibility
is incumbent on CLT-Ufa as it is a dominant player in the Luxembourgish market

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



for both radio and audiovisual media services acting under specific obligations. As
such, the broadcaster was expected to supply programmes of a particular quality
and integrity in which viewers could trust.

When comparing the programme broadcast with the entirety of the material
recorded, ALIA found that the reportage eliminated a sequence of about 30
seconds from the interview, thus stringing together two sentences that Mr Lunghi
had originally said apart from each other. The viewer was thus confronted with an
affirmative statement with a tenor that was much stronger than in reality.

ALIA’s decision outlines the exact course of the conversation and is also based on
a comparison of the originally recorded material (“rushes”) and the extracts that
were subsequently broadcast. This comparative video is available on ALIA’s
website. As a result of the manipulation of the sound and the images, an
appearance was created that distorted what had actually happened, reinforcing
the perception of Mr Lunghi’s behaviour as negative.

ALIA thus sanctioned the non-compliance with several provisions of CLT-Ufa’s
book of obligations regarding the impartiality, accuracy and objectivity of
information, and consequently imposed a warning.

Décision DEC005/2017-A007/2016 du 12 janvier 2017 du Conseil
d'administration de l’Autorité luxembourgeoise indépendante de
l’audiovisuel concernant une plainte à l’encontre du service RTL Télé
Lëtzebuerg.

http://alia.lu/_dbfiles/lacentrale_files/600/607/D005-2017A007-2016-RTL-TlDen-Nol-
op-den-KappECsite.pdf

Decision of 12 January 2017 of the Board of Directors of the Independent
Audiovisual Authority of Luxembourg concerning a complaint directed at the
service RTL Télé Lëtzebuerg

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://alia.lu/_dbfiles/lacentrale_files/600/607/D005-2017A007-2016-RTL-TlDen-Nol-op-den-KappECsite.pdf
http://alia.lu/_dbfiles/lacentrale_files/600/607/D005-2017A007-2016-RTL-TlDen-Nol-op-den-KappECsite.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


