
[IT] Online newspaper cannot publish “entertainment
videos” without consent of the rightholder
IRIS 2017-1:1/22

Ernesto Apa, Marco Bellezza
Portolano Cavallo Studio Legale

The Court of Rome handed down an interesting judgment in a case involving Reti
Televisive Italiane S.p.A. (“RTI”) - the major Italian private broadcaster - and
Gruppo Editoriale L’Espresso S.p.A. (“L’Espresso”) - an Italian publisher, which
publishes, among other things, the online version of the national newspaper “La
Repubblica” (“Repubblica”).

Starting from 2012, several excerpts of RTI TV programmes have been published
in a specific section of the website of Repubblica without the authorisation of the
broadcaster. RTI then filed a legal action against L’Espresso. The plaintiff sought a
declaratory judgment that L’Espresso had infringed upon RTI copyright on the
said TV programmes and that the publication of that content constituted unfair
competition. Additionally, RTI asked the Court of Rome for an injunction ordering
L’Espresso to stop using RTI content and to remove the same from its servers.

L’Espresso argued that the publication of the RTI videos on Repubblica was
legitimate under the exceptions and limitation to copyright provided also for
journalistic activities under Articles 65 ff. of the Italian Copyright Law (Law of April
22, 1941 no. 633, as amended).

After extensive evidentiary proceedings - which also included a court expert
report to assess the pecuniary damages suffered by RTI - the Court partially
upheld RTI’s claims. L’Espresso was found liable for copyright infringement and
parasitic, unfair competition towards RTI. The Court ordered L’Espresso to pay RTI
EUR 250,000 for pecuniary damages and established liquidated damages of EUR
1,000 accruing for each further infringement of RTI’s rights and for each day of
delay in the enforcement of the decision. Also, the Court of Rome ordered the
publishing of an excerpt of the decision in two leading national newspapers and
on the homepage of the Repubblica website.

In this decision the Court has preliminarily indicated that the exemptions from
liability established, as far as hosting providers are concerned, by Articles 16 and
17 of the E-Commerce Decree (Legislative Decree no. 70 of April 9, 2003
implementing in Italy the E-Commerce EU Directive 2000/31/EC) were not
applicable to L’Espresso while operating the website of Repubblica. According to
the Court of Rome, L’Espresso directly selects and manages the content made

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



available on Repubblica. Accordingly, it cannot be deemed a hosting provider.

Furthermore, the Court ruled that the limitation and exceptions provided under
the Italian Copyright Law shall be interpreted in a restrictive way and are not
applicable to the activity carried out by L’Espresso. Indeed, on one hand, those
published on Repubblica were entertainment videos, having no connection with
economic, political, or religious matters as required by Article 65 of the Italian
Copyright Law in order for the freedom of information exceptions to be applicable.
On the other hand, L’Espresso made use of such videos to pursue an economic
goal (this circumstance has been confirmed by the L’Espresso when it maintained
that the advertising revenues collected in connection with the publication of the
said videos amounted to EUR 17,000). The Court held that the existence of an
economic purpose is a sufficient basis to exclude that L’Espresso, by publishing
the videos, was exercising the freedom of the press guaranteed by the Italian
Constitution.

This crucial point of the decision has been further substantiated by the Court:
“There is not a direct link between the (unauthorised) use of the RTI videos and
the exercise of the journalistic activity by L’Espresso that, to make its editorial
product more appealing from a commercial point of view, provides to its readers a
service which is additional to the merely journalistic one. The circumstance that
the videos are published in a separate sub-section of the website of Repubblica
confirms that the video service is separate from the informative activity carried
out through the digital version of the newspaper “La Repubblica””.

The decision of the Court of Rome, which is still subject to appeal by L’Espresso,
follows a judgment released on a similar subject matter by the Court of Justice of
the European Union (see IRIS 2015-10/3) and is the first decision on this specific
issue in Italian case law.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


