% IRIS Merlin

=

[DE] Cologne Appeal Court finds Tagesschau app
unlawful

IRIS 2017-1:1/8

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbricken

In a ruling of 30 September 2016, the Oberlandesgericht Kdéln (Cologne Appeal
Court - OLG Koln) decided that the Tagesschau app, in its version available on 15
June 2011, was unlawful (case no. 6 U 188/12) and banned the public service
broadcasters from distributing it in this form. Several German newspaper
publishers had applied for an injunction against the association of German public
broadcasters, ARD.

The plaintiffs had claimed that the app infringed Article 11d of the
Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agreement - RStV), which
prohibits public service broadcasters from using telemedia to offer “press-type
services that are not related to a specific programme”. The ban is, at least partly,
designed to protect publishing houses by limiting the Internet-based activities of
public service broadcasters. After the OLG Koéln had initially rejected the claim on
the grounds that the responsible NDR Broadcasting Council had not classified
telemedia as a press-type service and had therefore allowed the app, the BGH
(Federal Supreme Court) had held that the Broadcasting Council’s decision was
not binding on the Appeal Court and had asked the OLG KolIn to decide for itself
whether the app should be considered press-like. The BGH also explained that the
app should not be primarily characterised by written text and still images, but by
radio- and television-like content (see IRIS 2015-7/6).

In its assessment, the OLG Koln decided that the content of the app on 15 June
2011 should be considered press-like. It held that the paper copies of the app’s
content submitted by the plaintiffs were sufficient to justify the examination
requested by the BGH. The judges found that the home page of the app, which
users saw first, consisted entirely of text and still images. It mainly contained links
to pages of text, some of which contained images. Virtually all of these articles
took the form of self-contained news reports. Since written text and still images
were therefore primary elements of the app, it was press-like according to the
BGH’s definition. The Tagesschau app had therefore infringed Article 11d RStV
and was unlawful in its version available on 15 June 2011.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



