
[GB] RT’s Going Underground programmes breaches
Ofcom’s Broadcasting Code on due impartiality
IRIS 2016-9:1/18

Julian Wilkins
Wordley Partnership

On 4 July 2016, Ofcom determined that RT’s current affairs series Going
Underground, broadcast on 5 and 26 March 2016, had breached Rule 5.5 of
Ofcom’s Broadcasting Code by failing to ensure due impartiality. RT is a Russian
global news and current affairs channel funded by the Federal Agency for Press
and Mass Communications of the Russian Federation, and in the United Kingdom
is broadcast by satellite and digitally by licensee TV-Novosti.

Going Underground ran a series of interviews and presentations asserting that the
Turkish government was pursuing an “ethnicide” policy against the Kurds and
effectively the government was supporting the extreme terrorist Islamist group,
ISIS, by not endorsing the Kurds in their campaign against the terrorists. RT
presented a number of contributors who were opposing Turkey’s stance and also
Great Britain for appearing in support to the Turkish approach.

Concerning balance in the reporting, RT, through TV-Novosti, asserted in their
response to Ofcom that no one from the Turkish government was available for
comment. RT denied that they were in breach of Rule 5.5 of Ofcom’s Code, which
states “Due impartiality on matters of political or industrial controversy and
matters relating to current public policy must be preserved on part of any person
providing a service. This may be achieved within a programme or over a series of
programmes taken as a whole”.

RT’s response relied upon Rule 5.9 which includes: “However, alternative
viewpoints must be adequately represented either in the programme , or in a
series of programmes taken as a whole”. The broadcaster contended that the two
programmes had to be considered in conjunction with their regular news bulletins,
which had over a number of weeks included interviews and references from the
Turkish government’s standpoint relating to the Kurds and ISIS. Also, RT argued
that given the difficulty in obtaining comment from the Turkish government the
broadcaster had had to use other editorial techniques to ensure due impartiality,
and in doing so referred to paragraph 1.37 of Ofcom’s published Guidance to
Section Five of the Code, which states: “It is an editorial matter for the
broadcaster as to how it maintains due impartiality. Where programmes handle,
for example, controversial policy matters and where alternative views are not
readily available, broadcasters might consider employing one or more of the

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



following techniques”.

RT relied upon paragraph 1.37, arguing that the two programmes had included
the opinions of other countries, some pro-Turkey and others critical of their
approach towards the Kurds, and as such the lack of direct comment from the
Turkish government did not denude the programmes of due impartiality. RT relied
upon section 320 (4) (a) of the Communications Act 2003, which refers to a
broadcast preserving due impartiality over “a series of programmes taken as a
whole”. The method for determining due impartiality was by viewing both
programmes and additionally RT’s news bulletins. Ofcom’s definition of
“impartiality” meant not favouring one side over another, whilst “due” meant
adequate or appropriate to the subject and nature of the programme. The
presentation of differing standpoints need not be an equal division of time but a
fair representation of each party’s position.

Ofcom determined that their statutory duty was to ensure that broadcast news
was presented with due impartiality and the standards were contained in section
320 of the Act and Section Five of Ofcom’s Code. When considering the
application of these rules Ofcom was mindful of Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR) which provides for both the broadcaster’s
and audience’s right to freedom of expression.

Ofcom recognised it was not always possible for a broadcaster to acquire all
viewpoints and that the rules allowed for suitable editorial techniques to address
this issue. However, in viewing the two programmes, Ofcom determined that they
were predominantly one-sided. Ofcom considered that the comment in the 5
March 2016 transmission, that the Turkish government was not available, was not
sufficient given the swell of adverse comment in the broadcast. The use of
editorial techniques in both programmes to ensure impartiality were not sufficient
as effectively there was only one indirect comment reflecting Turkey’s standpoint.

Ofcom stated that Going Underground was pre-recorded, and was not “editorially
linked” with the news bulletins so as to be considered as a whole by the viewing
audience. Ofcom considered that RT had not reflected Turkey’s position and it
would have been possible for them to have done so even allowing for the lack of
direct Turkish government comment. The programmes had to be considered in
respect to how they will be perceived by the audience and their expectation for
RT to reflect both standpoints; the content of the two programmes insufficiently
lacked alternative viewpoints to display due impartiality, and as such Rule 5.5 had
been breached.

Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 308, 4 July
2016, p. 5

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/308/Issue_308.pdf

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/308/Issue_308.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/308/Issue_308.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


