% IRIS Merlin

=

[DE] Hamburg District Court issues cease-and-desist
order against broadcasting of a TV programme

IRIS 2016-7:1/12

_ . _Katrin Welker
Institute of European Media Law (EMR), Saarbruicken/Brussels

In a decision of 12 April 2016 (Case 324 O 96/16), the Landgericht Hamburg
(Hamburg District Court) issued a temporary injunction prohibiting the
broadcasting of a television programme produced by a team of reporters that had
set itself the task of revealing serious shortcomings in companies.

In this particular case, the programme “Team Wallraff - Reporter undercover” of
the broadcaster RTL wanted to show sloppy working practices in a hospital caused
by pressure to keep costs down. In order to do this, a female reporter infiltrated
the hospital disguised as a trainee and produced footage broadcast on 11 January
2016 in an episode entitled “Katastrophale Missstande in deutschen
Krankenhausern!” (“Appalling conditions in German hospitals!”). In addition to the
images shot surreptitiously, a female member of the hospital staff was quoted as
referring to “dangers of burnout” due to staff shortages.

After the programme in question had been broadcast, the hospital operator
complained it had not shown any specific shortcomings but only an ordinary
hospital day and claimed that the material produced was sensationalist and
conveyed an overall picture that could only be described as misleading.
Furthermore, the breach of the personality rights of patients and staff shown, in
some cases in very private situations, could not be regarded as justified.

The broadcaster itself stressed that the research on the programme at issue had
been conducted over a period of 14 months in full compliance with the law and
the rules of good journalism and that an injunction, being an interim measure, did
not constitute confirmation of incorrect or unlawful reporting. In this connection, it
referred to the so-called “Wallraff judgment” of the Bundesverfassungsgericht
(Federal Constitutional Court - BverfG) of 25 January 1984 (Case 1 BvR 272/81)
and to the case law of the European Court of Human Rights, pointing out that both
courts regarded the publication of secretly filmed footage as lawful provided that
an unacceptable situation of social relevance is uncovered. The Federal
Constitutional Court made it clear that in cases in which an individual has
obtained information unlawfully through deception with the intention of using it
against the person deceived that information may in principle not be published.
An exception to this rule is when the importance of the information for
enlightening the public and shaping public opinion outweighs the disadvantages

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



13%%R|5 Merlin
brought about by the breach of the law for the person affected and for the legal
system. The publication of unlawfully obtained information is, the judges said,
also covered by the protection of freedom of speech enshrined in Article 5(1) of
the Grundgesetz (Basic Law).

After due consideration, the Hamburg District Court ruled that the personality
rights of the patients and members of staff shown in the film should be granted
interim legal protection. Under the temporary injunction issued, RTL is now
prohibited from publishing and disseminating the footage concerned.

Weitere Informationen zum Beschluss des LG Hamburg vom 12. April
2016 (324 O 96/16)

https://www.wbs-law.de/personlichkeitsrecht/gericht-verbietet-team-wallraff-
beitrag-ueber-kliniken-67150/

Further information on the Hamburg District Court’s decision of 12 April 2016
(Case 324 O 96/16)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://www.wbs-law.de/personlichkeitsrecht/gericht-verbietet-team-wallraff-beitrag-ueber-kliniken-67150/
https://www.wbs-law.de/personlichkeitsrecht/gericht-verbietet-team-wallraff-beitrag-ueber-kliniken-67150/

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



