
European Court of Human Rights: Instytut
Ekonomichnykh Reform, TOV v. Ukraine
IRIS 2016-7:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a judgment of 2 June 2016 the European Court of Human Rights (ECtHR) found
that Ukraine had violated the right to freedom of expression by convicting a
media company of the defamation of a political public figure. Although the
impugned article had a highly sarcastic and offensive tone, the Court confirmed
that journalistic freedom covers possible recourse to a degree of exaggeration, or
even provocation, especially in the context of a public debate and discussions in
the media on important features of political life.

The case concerns defamation proceedings brought in 2007 against the editorial
company (Instytut Ekonomichnykh Reform - IER) of one of the nationwide
newspapers in Ukraine, the Evening News. At the time, the newspaper was closely
associated with Yuliya Tymoshenko, a political leader in Ukraine and the then
major rival of Prime Minister Mr Victor Yanukovych’s. In May 2007, the newspaper
published an article critical of Ms Ganna German, one of the main spokespeople
for Mr Yanukovych. Ms German was also elected as a Member of Parliament on
the list of the Party of Regions, led by Mr Yanukovych. At the material time she
frequently presented the views of both her party and Mr Yanukovych on various
television and radio programmes and debates. The article in the Evening News
especially criticised the way Ms German, in an interview on the BBC, had
commented on the institutional and political crisis in Ukraine, defending Mr
Yanukovych’s and the Party of Regions’ policy. The article also suggested that Ms
German had become a Member of Parliament for the sole purpose of obtaining a
flat in Kyiv.

In July 2007, Ms German brought a defamation claim against IER and the author of
the article. The Kyiv Pecherskyy District Court found that some of the statements
in the article constituted statements of fact that had not been verified or proved
by either of the defendants, and were negative about and insulting to Ms German.
Therefore, IER was ordered to retract the information about the acquisition by Ms
German of the flat in Kyiv, by publishing the operative part of its judgment. IER
was also ordered to pay the plaintiff UAH 1,700, approximately EUR 300, in
compensation for non-pecuniary damage. After exhaustion of all remedies at the
domestic level, IER lodged an application with the ECtHR, complaining of a
violation of its right to freedom of expression under Article 10 of the European
Convention of Human Rights (ECHR).

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



The Ukraine Government agreed that the judgments of the domestic courts had
constituted an interference with the applicant company’s freedom of expression.
However, it considered that the interference had been prescribed by law, being
based on the relevant provisions of the Civil Code and the Information Act, and it
had pursued the legitimate aim of protecting the reputation or rights of others.
The Government also referred to the ECtHR’s decision in Vitrenko and Others v.
Ukraine (no. 23510/02, 16 December 2008), which, according to the government,
supported the principle that even during an election campaign an individual could
not be subjected to unfair accusations by his opponent. Therefore, the
interference was to be considered necessary in a democratic society. The
government also submitted that the interference had been proportionate and had
not put an undue burden on the applicant company’s right to freedom of political
comment.

In a unanimous decision the ECtHR disagreed with both the findings by the
Ukrainian courts and the government’s arguments as to the necessity of the
disputed interference with IER’s right to freedom of expression.

The ECtHR reiterated that Article 10 (2) of the ECHR allows little scope for
restrictions on political speech or debate on matters of public interest. The Court
stated that whilst a politician is certainly entitled to have his reputation protected,
even when he is not acting in his private capacity, in such cases the requirements
of that protection have to be balanced with the interests of the open discussion of
political issues. The Court also recalled that satire is a form of artistic expression
and social commentary and, by its inherent features of exaggeration and
distortion of reality, naturally aims to provoke and agitate. The Court observed
that at the relevant time the struggle between Yulia Tymoshenko and Victor
Yanukovych and their allies was an important feature of Ukrainian political life.
The impugned article constituted the sarcastic reaction of the Evening News’
journalist to Ms German’s participation in a BBC radio programme, during which
she had commented on the popularity of her party. The Court considered that the
subject matter of the impugned article, namely the author’s speculation as to Ms
German’s motives for making her statements and supporting the Party of
Regions, was of significant public interest.

In contrast with the findings by the domestic courts, the ECtHR was of the opinion
that the statements concerning the acquisition of the flat were value judgments,
having a sufficient factual basis. In this perspective the Court observed that the
impugned statements were not particularly serious in tone. They were also not
particularly damaging in substance, given that the author did not accuse Ms
German of specific illegal or immoral conduct, even though he ascribed to her less
than admirable motives. Read in the context of a highly-charged political debate,
and in the context of the article as a whole, the expressions found untrue by the
domestic courts were supposed to illustrate the author’s opinion that Ms
German’s expression of her political opinions was insincere and guided by

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



considerations of material gain. The Court furthermore referred to the “highly
sarcastic language” of the article, reaffirming that Article 10 also protects
information and ideas that offend, shock, or disturb. In addition, the Court statetd
that the extension of journalistic freedom to protect recourse to a degree of
exaggeration, or even provocation, is an important principle, established in the
Court’s case law. According to the ECtHR, the domestic courts failed to explain
why they considered that the impugned statements, satirical in tone as they
were, went beyond the permissible level of exaggeration or provocation, given the
impugned article’s contribution to a debate of public interest and its subject’s role
as a prominent politician and the essential role played by the press in a
democratic society. The domestic courts focussed on the a person’s right to
protection of their reputation, without sufficiently considering the right to freedom
of expression of the applicant media company. Furthermore, while the sanction
imposed on the applicant company was relatively modest, it nevertheless had
symbolic value and could still have a chilling effect on the applicant company and
other participants in the public debate. For all these reasons, the Court was not
convinced that the balancing exercise had been undertaken by the national
authorities in conformity with the criteria laid down in its case law. It thus
concluded that the necessity of the interference with the media company’s
exercise  of freedom of expression had not been demonstrated, and that,
accordingly, there had been a violation of Article 10 of the ECHR.

Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section, case of
Instytut Ekonomichnykh Reform, TOV v. Ukraine, Application no.
61561/08 of 2 June 2016

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-163354

Decision by the European Court of Human Rights, Fifth Section, case of
Vitrenko and Others v. Ukraine, Application no. 23510/02 of 16
December 2008

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-90636

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-163354
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-90636


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


