% IRIS Merlin

=

[NL] Medical comPany’s complaint over news
programme upheld

IRIS 2016-6:1/22

Robert van Schaik
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

In a judgment on 13 April 2016, the District Court of Amsterdam upheld the
complaint of medical company Terumo against broadcasting organisation
AVROTROS and two of its employees. The defendants were held liable for
damages under Dutch tort law for two broadcasts about medical equipment of
producer Terumo.

The broadcasts were part of the news programme EenVandaag. In summary, the
journalists of EenVandaag reported on two anonymous whistle-blowers, who
alleged that medical equipment produced by Terumo could be a threat to public
health, and stated that Terumo knowingly maintained these wrongs. The Court
notes that “even though not literally stated, viewers were given the impression
that 20-30% of Terumo’s 600 million [annually sold] needles were faulty” in a first
broadcast. In a second broadcast, Terumo was accused of having sold unsterilized
stents and heart catheters on the Dutch market. Importantly, the interviews were
only broadcasted several months later. Shortly after the whistle-blowers had been
interviewed, and ahead of the broadcast, three reports issued by government
institutes were published, which concluded that both allegations were untrue.
Despite the existence of these reports, AVROTROS transmitted its broadcast
without referring to them.

Terumo sued for tortious interference, maintaining that both allegations were
untrue. The defendants were unable to sustain their allegations with any expert
evidence during the trial, apart from the two interviewed whistle-blowers, as well
as one other whistle-blower who testified in court. The Court consequently held
that the accusations were false. Next, in evaluating whether or not tortious
interference had taken place, the Court applied a balancing test between the right
to freedom of expression under Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR) and the interests of Terumo.

Although recognising AVROTROS’ public watchdog role and its aim of contributing
to public debate, the Court concluded that its journalists had conducted
insufficient research to support their statements. The Court set aside AVROTROS’
defence that it could not have known of the published reports, as they had existed
for several months prior to the broadcast. Furthermore, the Court mentioned a
lack of communication between AVROTROS and the government agency issuing

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

one of the reports as contributing to its conclusion. The Court acknowledged that
the defendants had refused to communicate with the agency about which
allegations would be made until only a few days in advance of transmitting the
broadcasts. Consequently, Terumo’s damages worsened, and additionally, the
government agency was unable to take measures to protect public health in
response to the allegations. Finally, the Court held that AVROTROS had offered
insufficient opportunity for Terumo to counter the accusations.

The Court held that AVROTROS and the two employees committed unlawful acts
and should be held liable for damages. The defendants were consequently
ordered to delete all (mostly online) references to the broadcasts, to broadcast a
rectification and to place a notification rectifying the unlawful allegations on the
website of EenVandaag, all under threat of penalty payments, and to reimburse
procedural costs.

Rechtbank Amsterdam, 13/04/2016, ECLI:NL:RBAMS:2016:2121

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2016:2121

Amsterdam District Court, 13 April 2016, ECLI:NL:RBAMS:2016:2121

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2016:2121

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



