% IRIS Merlin

=

[FR] TV channel sanctioned for broadcasting
programme during which guests smoked

IRIS 2016-2:1/9

Amélie Blocman
Légipresse

On 20 November 2015 the Court of Appeal in Paris found against the heads of the
TV channels M6 and Paris Premiere for broadcasting a programme during which
three guests smoked. The programme ‘Rive Droite’ brings together, as for a
dinner party, a number of well-known figures on the political and cultural scenes
for an informal discussion on matters of politics, culture and society. Three of the
guests (one musician, one journalist, and one female television presenter) on the
programme broadcast on 9 November 2011 and available to view on the
channel’s replay website for a further eight days thereafter were filmed during the
programme while they were smoking. An anti-tobacco association had the person
responsible for the website and the chairman of the channel summoned to appear
before the criminal court to answer charges of illegal advertising for tobacco.
Since the court acquitted the defendants, the association lodged an appeal. In a
decision handed down on 20 November 2015, the Court of Appeal overturned the
initial judgment, recalling that Article L 3511-3 of the Public Health Code
prohibited any type of commercial communication, regardless of the medium
used, aimed at or having the effect of promoting tobacco or a tobacco product. In
the case at issue, it was noted that the programme, classified by the channel as
cultural entertainment, staged a dinner, i.e. an occasion of conviviality and open
discussion, attended by guests from differing spheres (a number of journalists, an
actress, a number of writers, and a songwriter). The court noted that the format of
the disputed programme was neither a television news programme nor a
documentary or information programme, and that it was therefore possible during
editing to choose shots which did not include the three people while they were
smoking without rendering the discussions unintelligible or requiring editing out
which inhibited freedom of expression. The judge pointed out that, in the
particularly festive context of the dinner, the sequence during which the three
relatively well-known people were seen consuming tobacco with pleasure was
such as to constitute the broadcasting of images contributing to a promotion of
tobacco and hence illegal propaganda. This was true even in the absence of any
additional utterance promoting the occurrence. The court found that the
television channel ought to have checked the content of the programme
regarding the statutory provisions on pro-tobacco propaganda. Furthermore, the
company which edits the channel’'s website on which the programme was
broadcast was also a host. It could be held responsible for content put on-line
and, in its capacity as editor, it was required to make sure that the programme

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



{7
% IRIS Merlin
e

did not contain any images which contravened the legislation. The same applied
to the chairman of the company editing the site and to the chairman of the
audiovisual group to which the television channels belonged. The defendants
were ordered to pay 10,000 euros in damages to the applicant association.

Cour d'appel, Paris, (pole 4 - ch. 11), 20 novembre 2015, Association
« Les droits des non-fumeurs » ¢/ N. de Tavernost et a.

Court of Appeal, Paris (unit 4 - chamber 11), 20 November 2015, the association
‘Les Droits des Non-Fumeurs’ (non-smokers’ rights) vs. N. de Tavernost and
others

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



