% IRIS Merlin

=

gGB] Channel 4 News breaches accuracy rules during
horeham air crash report

IRIS 2016-1:1/31

ulian Wilkins
Wordley Partnership and Q Chambers

Ofcom has determined that the Channel 4 News report on 25 August 2015
concerning the aftermath of the Shoreham air show crash two days earlier was in
breach of Rule 5.1 of the Ofcom code, as it did not report facts concerning the
circumstances of two of the crash victims with due accuracy.

Channel 4 News is produced by Independent Television News (ITN) for Channel 4,
a terrestrial public service TV station in the UK. On 23 August 2015 a vintage
aircraft crashed onto a main road at Shoreham, West Sussex, England, during a
display at an air show, killing 11 people. On 25 August 2015 Channel 4 News held
a live piece whereby the reporter, Cordelia Lynch, spoke to the studio news
presenter Cathy Newman at the crash scene.

The report, which lasted about three minutes 45 seconds, included pre-recorded
footage of the crash scene and also a report about one of the victims, Matt Jones,
who was a member of a local football team. This was followed by a still image of
Daniele Polito for about four seconds and then an image of Mark Trussler for a
further four seconds. These images were accompanied by commentary by Ms
Lynch: “By the afternoon Daniele Polito, who was in the car with him [Matt Jones],
was also named among the dead. So too was motorcyclist Mark Trussler”.

At the time of this broadcast report both Daniele Polito and Mark Trussler had not
been formally declared dead. Sussex Police had left it to families whether or not
to publicly confirm the death of a victim. By 24 August 2015 some family
members had given confirmation that a relative had died, but others had not
issued such a confirmation as some hoped their relative might still be alive.

Channel 4 noted that at the time of the broadcast various news media had said Mr
Polito and Mr Trussler were “missing feared dead”. ITN’s editorial team had
spoken to a colleague of victim Matt Jones, saying Mr Polito had died. A family
member of Mark Trussler asked that they were not to be contacted by the media,
and via a note circulated by the Press Standards Organisation stated that “Mr
Trussler had been presumed killed”. Online news sites made references to Mr
Trussler being dead alongside an image of him but the body of the articles stated
he remained missing.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



o

IRIS Merlin
{%

2

Channel 4 said that it was difficult to acquire information from Sussex Police to
confirm whether a victim was dead. Channel 4 conceded that there was no direct
confirmation as to the deaths of Daniele Polito and Mark Trussler and that there
had not been compliance with their editorial procedures. Channel 4 said they had
immediately removed references to the deaths from their online site and gave
unreserved apologies.

Under the Communications Act 2003 Ofcom has a statutory duty to set standards
for broadcast content, including for radio and television news to report with due
accuracy and impartiality. These objectives are embodied in section five of the
Broadcasting Code. Rule 5.1 contains the requirement for broadcasters to report
with “due accuracy”. The notes accompanying the rules indicate the term “due”
means adequate or appropriate to the subject and nature of the programme.
Ofcom stated that it was important for broadcasters to maintain the trust of their
viewers.

Ofcom accepted that it was appropriate for Channel 4 to refer to the two victims
during the report, but the broadcast description was not accurate, and there was
potential for the viewing audience to have been misled to believe both Mr Polito
and Mr Trussler had been officially declared dead, whereas there status was still
that of missing. Also, the reporting had the effect of causing distress to the
victims’ family and friends. Ofcom also noted that the inaccurate piece was pre-
recorded and so the error should have been identified before broadcast.

Ofcom considered the broadcast of a statement in a news item that two people
had died without appropriate confirmation to be a significant lapse in editorial
judgment that breached Rule 5.1. Further, Ofcom noted that this was Channel 4
News’ third recent breach of Rule 5.1 (see IRIS 2015-7/17 and IRIS 2015-5/16) and
requested that they attend a meeting to discuss compliance in this area.

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue number 295, 21 December 2015

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb295/Issue 295.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb295/Issue_295.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb295/Issue_295.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



