% IRIS Merlin

[IE] Complaint from government health authority over
RTE investigative programme rejected

IRIS 2015-10:1/19

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

On 1 September 2015, the Broadcasting Authority of Ireland (BAIl) held, by a
majority, that the public broadcaster RTE did not violate the Broadcasting Act’s
and Broadcasting Code’s rules on fairness and objectivity when it broadcast a
programme based on a leaked internal document from a government health
authority. A complaint had been made by the Health Service Executive (HSE) to
the BAI following a broadcast of RTE’s current affairs programme "Prime Time",
which concerned a pregnant asylum seeker and her interactions with a number of
government agencies. The programme broadcast information from a draft report
which had been commissioned by the HSE, and which had not yet been made
public.

The HSE claimed that RTE had violated section 48(1)(b) of the Broadcasting Act
2009, as not “fair to all interests concerned” because it “misled the public in
relation to the nature of the draft report”, as the broadcaster did not make
reference to the fact that it was a very early draft of the report, the key interviews
and facts had not yet been considered and that the information contained in it
had not yet been verified”. Moreover, the HSE claimed that it was not “contacted
by RTE prior to the broadcast and were not given the opportunity to object to the
broadcast or to contribute to it”, being told by an editor that this “was to
eliminate the possibility that the HSE would obtain an injunction prohibiting the
broadcast of the programme”.

The BAI first reiterated that broadcasters “may choose to bring into the public
domain documents that it has received and that this may on occasion be done
against the expressed views of the creators of said documents”, and holding that
the draft report had a “significant public interest”. Second, it was held that “the
broadcaster had taken adequate steps to ensure that viewers to the programme
would be very clear about the status of the H.S.E. report as a draft document.”
Finally, the BAIl held that because the draft report was commissioned and
produced by the HSE, no “unfairness arose from the decision of the broadcaster
not to include a contribution from the HSE”.

Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Decisions,
September 2015, p. 11

http://www.bai.ie/?ddownload=128302

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1


http://www.bai.ie/?ddownload=128302

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



