
European Court of Human Rights: Niskasaari and
Otavamedia Oy v. Finland
IRIS 2015-10:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

An interesting judgment of the European Court of Human Rights (ECtHR) recently
became final, in which the Court confirmed the right of journalists to express
severe criticism in strong wording on matters of public interest. The judgment
clarifies that this right is also protected under Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR) when the criticism relates to journalistic
reporting by other media, and focuses in casu on a journalist who produced two
TV documentaries broadcast by the Finnish public service broadcaster.

In this case, the journalist, Mikko Veli Niskasaari, and the media company
Otavamedia Oy, were found liable for defamation of a journalist who had been
criticised for having manipulated a documentary. The criticism had been uttered
in Seura magazine, and on two internet discussion forums, calling the journalists
of the Finnish public service broadcaster who produced two documentaries on
forest protection “liars”. According to Niskasaari, some figures and data in the
documentary were fabricated, and one of the journalists who made the
documentary was “lying cold-bloodedly and intentionally”. Niskasaari was
convicted in Finland because there was no evidence that the journalist had
disseminated wrong or misleading information in the documentaries in question.
As a consequence, Niskasaari had not had strong reason or probable cause to
hold his own accusations to be true, and to call the journalist a liar. Niskasaari was
convicted under criminal law and was ordered to pay a fine (EUR 240) and
damages (EUR 2000) to the complainant journalist. The media company was
ordered, together with Niskasaari, to pay EUR 4000 in damages to the
complainant, as well as the latter’s costs and expenses of EUR 25500. The
criminal conviction and civil damages were based on Chapter 24, section 9, of the
Penal Code (defamation) and Chapter 5, section 6, of the Tort Liability Act
(dissemination of information that violates private life or reputation).

According to the ECtHR, there is no doubt that the measures against Niskasaari
and Otavamedia Oy were prescribed by law, fulfilling the requirements of
precision and clarity, and were pursuing the legitimate aim of protecting the
reputation or rights of others. The Court, however, finds unanimously that the
Finnish authorities have violated the right to freedom of expression of the
applicant journalist and media company, as the interference with their rights
under Article 10 of the European Convention is not considered necessary in a

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



democratic society. According to the Court’s case law a number of criteria are
relevant when examining the necessity of an interference with the right to
freedom of expression in the interests of the “protection of the reputation or
rights of others”, namely (i) contribution to a debate of general interest; (ii) how
well-known the person concerned is and what the subject of the report is; (iii)
prior conduct of the person concerned; (iv) method of obtaining the information
and its veracity; (v) content, form and consequences of the publication; and (vi)
severity of the sanction imposed.

In the case at issue, the ECtHR is of the opinion that it was not clear from the
reasoning in the judgments of the domestic courts what “pressing social need”
was taken to justify protecting the TV-journalist’s right to reputation over the
freedom of expression of Niskasaari and Otavamedia Oy, particularly as it
concerned a debate between two professional journalists discussing the limits of
critical and investigative journalism. The European Court considers that journalists
who use strong expressions and pursue so-called investigative journalism in a TV-
documentary could be expected to tolerate even severe criticism of their
activities. It emphasises that it is relevant for the judicial balancing exercise, that
the complainant TV-journalist, while entitled to benefit from the protection
afforded to every individual’s reputation by Article 8, was himself an investigative
journalist involved in making TV documentaries on controversial issues for a
public broadcasting company. Hence the journalist was engaged in an activity
very much in the public domain in a manner and in circumstances “where he
could himself expect to be the subject of robust scrutiny, comment and criticism
regarding his professional conduct”. The Court is of the opinion that the Court of
Appeal did not pay sufficient attention to this "journalistic" hue of the case. The
ECtHR also points out that Seura magazine provided the reporters who had made
the TV-documentaries in question, including the complainant, with an opportunity
to reply to the first applicant’s criticism. In response to this reply, the magazine
subsequently published a page-long counter-reply by Niskasaari. The Court notes
that different statistical information existed as far as the conserved forest area in
Finland was concerned and that it could not therefore be said that the figures
given by the complainant TV-journalist were fabricated. However, the domestic
courts did not, as required by Article 10 of the ECHR, proceed to a sufficient
evaluation of the actual impact of Niskasaari’s right to freedom of expression on
the outcome of the case. In particular, the Appeal Court did not balance his right
to freedom of expression under Article 10 of the European Convention, on the
basis of the relevant criteria, in any considered way against the complainant’s
conflicting right to reputation, under Article 8 of the Convention. Nor is it clear
whether, according to the Appeal Court, the resultant interference with
Niskasaari’s freedom of expression was proportionate to the legitimate aim
pursued. The European Court regards the amount of compensation (EUR 4000) as
substantial, given that the maximum compensation afforded to victims of serious
violence varies between EUR 3000 and EUR 5000. Having regard to all the
foregoing factors, and notwithstanding the margin of appreciation afforded to the

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



State in this area, the Court considers that the domestic courts failed to undertake
an assessment capable of striking a fair balance between the competing interests
at stake under Articles 8 and 10 of the European Convention. Therefore the ECtHR
concludes that the reasons relied upon by the domestic courts, although relevant,
were not sufficient to show that the interference complained of was “necessary in
a democratic society”. Accordingly, the Finnish authorities were found to have
violated Article 10 of the ECHR.

Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section),
Niskasaari and Otavamedia Oy v. Finland, Application no. 32297/10 of 23
June 2015

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-155372

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-155372


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 4


