% IRIS Merlin

=

[GB] BBC World News breached Ofcom rules by allowing
current affairs programmes to be sponsored

IRIS 2015-9:1/15

ulian Wilkins
Wordley Partnership and Q Chambers

BBC World News (BBCWN) is a 24 hour international news and information
channel owned by BBC Global News Limited (BBCGTV), a commercial subsidiary of
the BBC, and funded through advertising and subscription. BBCGTV holds an
Ofcom Licence. Ofcom investigated BBCWN for possible breaches of funding rules
resulting from broadcasting documentaries without cost or at a nominal cost, as
low as £1. Ofcom initially investigated 75 programmes broadcast on BBCWN,
narrowing it to 14 programmes.

Each programme lasted around 30 minutes and was funded by not-for-profit
organisations operating largely in the areas of developing-world issues and
environmental concerns. Ofcom applied Section 320 (1)(b) Communications Act
2003 (2003 Act) to ensure programmes maintain impartiality, especially in
matters of political and industrial controversy, as stated in Section 320 (2) of the
2003 Act.

Ofcom also applied a number of Rules in the Ofcom Code from the 2008 - 2011
editions of the code, including: (a) Rule 5.5 which provides that “due impartiality
on matters of political or industrial controversy and matters relating to current
public policy must be reserved on the part of any person providing a service. This
may be achieved within a programme or over a series of programmes taken as a
whole”; (b) Rule 9.1 that “news and current affairs programmes on television”
may not be sponsored; (c) Rule 9.5 prohibiting “promotional reference to the
sponsor, its name, trademark, image, activities, services or products or to any of
its other references. Non promotional references are permitted only where they
are editorially justified and incidental”; (d) Rule 9.19 stating, “sponsorship must
be clearly identified by means of sponsorship credits. These must make clear the
identity of the sponsor by reference to its name or trademark; and the association
between the sponsor and the sponsor content”; and (e) Rule 9.20 that for
sponsored programmes, credits must be broadcast at the beginning and/or during
and/or end of programme.

Ofcom considered the 14 programmes were each in breach of certain applicable
rules, depending upon date of broadcast. Some of the programmes included were
“Taking the Credit” (23 October 2009); “Earth Report Burning Bush” (28 October
2009); and “Earth Report REDD Alert” (4 November 2009). All breached Rule 9.1

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



% IRIS Merlin
e

(October 2008 Code) as current affairs programme and sponsorship was
forbidden.

Moreover, “Kill or Cure - Bittersweet” (12 January 2010) breached the rules for
being a sponsored current affairs programme promoting its sponsor, International
Diabetes Federation; “Stealing the Past” (26 March 2011) breached the rules for
being a current affairs programme sponsored by UNESCO; “Nature Inc - Hard
Rain” 1 (16 April 2011) breached the rules because it was a current affairs
programme funded by UNDP and there had been insufficient clarity to show it was
sponsored; and “Nature Inc 21 Gigatonne Time Bomb” (4 June 2011) breached the
rules for being a current affairs programme about policy on the effect of
hydrocarbons on global warming yet had a sponsor, OzonAction and United
Nations Environment Programme.

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue number 285, 17 August 2015, p. 49

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb285/Issue 285.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb285/Issue_285.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb285/Issue_285.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



