% IRIS Merlin

=

[IE] High Court grants injunction preventing broadcast
of usmessman s banking details

IRIS 2015-7:1/20

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

On 21 May 2015, a High Court judge granted an injunction preventing the public
broadcaster RTE from broadcasting confidential banking information concerning
an lIrish businessman. The judge announced that he would publish a “redacted”
judgment at a later date and ruled that some of his conclusions could not be
reported by the media until lawyers agreed on which parts of the judgment should
be redacted. The 48-page redacted judgment was published on 3 June 2015.

But, on 29 May 2015 and before the redacted judgment was published, a Member
of Parliament disclosed some of the confidential banking information concerning
the businessman in the lower house of parliament (D&il Eireann) under
parliamentary privilege. Some Irish media organisations (including RTE) decided
not to report the MP’s statements, due to uncertainty over whether doing so
might breach the High Court’s injunction. RTE and The Irish Times newspaper
applied to the court to seek confirmation they could report the MP’s statements.
On 2 June 2015, in an unpublished ruling, the High Court judge confirmed he
“never intended to, nor could he”, restrain MPs from making statements in
Parliament or to restrict the fair and accurate reporting of such statements by the
press.

On 3 June 2015, the judge published his redacted judgment, taking account of the
information already disclosed by the MP. Setting out the background, the Court
noted that, in April 2015, RTE had written to the businessman Denis O’Brien and
the nationalised bank IBRC informing them that RTE intended to broadcast a news
report which included confidential banking information concerning O’Brien and
the bank and asking for comment. The businessman’s lawyers wrote to RTE
requesting that the broadcaster not publish any confidential information and,
when RTE refused, O’Brien and the bank applied to the High Court seeking an
injunction.

RTE argued that the businessman was a “public figure” who was a “very major
debtor” to the nationalised bank and there was a “public interest” in “the manner
in which IBRC, both before and after its liquidation has dealt with substantial
debtors”. Its broadcast would divulge certain confidential information concerning
O’Brien and the bank, including “the original amount of his indebtedness to IBRC,
the amount repaid by him as of October, 2013, and his request for an extension of

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

the period of repayment of the balance due”. In particular, RTE argued that a
request for a loan extension “may not have properly processed within IBRC in so
far as Mr. O'Brien alleged that he had a verbal agreement with the then CEO in
relation to the duration of an extension of the period for repayment of the balance
of his loan, in circumstances where any such agreement was reached without
credit committee approval”.

On the other hand, O’'Brien argued that he would “suffer irreparable harm bother
personally and financially” if the information was disclosed and a banking expert
submitted an affidavit to the Court that the disclosure “is likely to be sufficient to
damage Mr. O’Brien’s relationship with his bankers and impact on the terms of
credit available to Mr. O’Brien”.

First, the Court noted that the businessman was of “national and international
renown” and “undoubted status as a public figure”. The Court then reviewed the
case law on injunctions and the press and held that the proper test should be the
“convincing case” test, namely, that it is necessary “to demonstrate, by proper
evidence, a convincing case to bring about a curtailment of the freedom of
expression of the press”. The Court said that the businessman’s entitlement to
privacy in the documentation both under Article 8 of the European Convention
and the Irish constitution had to be balanced against the broadcaster’s right to
freedom of expression under Article 10 of the European Convention on Human
Rights and the Irish constitution. But, in conducting this balancing exercise, the
Court held that “the Court must take account of the fact that very little, if any,
connection has at this stage been established between the public interest in
alleged failures of corporate governance at IBRC and O’Brien’s personal dealings
with IBRC.” In the “absence of such a connection”, the Court ruled that the
plaintiffs had “established a convincing case” that they will succeed at trial. The
Court concluded that the “balance of convenience” favours the plaintiffs as, if
injunction was not granted, “significant details of the private banking affairs” of
the businessman would be placed in the public domain and would cause him
“incalculable loss”.

O’Brien v RTE [2015] IEHC (21 May 2015)

https://static.rasset.ie/documents/news/dob-v-rte-redacted-judgement.pdf

RTE, “Denis O’Brien granted injunctions against RTE”, 21 May 2015

http://www.rte.ie/news/2015/0521/702794-denis-obrien-rte/

RTE, Catherine Murphy outlines details of IBRC-O’Brien business
relationship in Dail”, 29 May 2014

http://www.rte.ie/news/2015/0528/704498-dail-leaders/

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://static.rasset.ie/documents/news/dob-v-rte-redacted-judgement.pdf
http://www.rte.ie/news/2015/0521/702794-denis-obrien-rte/
http://www.rte.ie/news/2015/0528/704498-dail-leaders/

3

% IRIS Merlin

i

RTE, “Judge says he did not intend to restrict D&il reporting”, 2 June
2015

http://www.rte.ie/news/2015/0602/705346-denis-obrien-media/

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


http://www.rte.ie/news/2015/0602/705346-denis-obrien-media/

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



