% IRIS Merlin

=

[GB] Broadcaster breached impartiality rules in news
reports on Ukraine

IRIS 2015-5:1/15

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

Ofcom, the UK communications regulator, has determined that RT (formerly
known as Russia Today) breached Ofcom’s rules on accuracy and impartiality in
four news bulletins on the situation in Ukraine during March 2014. In a detailed
40-page decision, Ofcom concluded that in light of previous breaches (see IRIS
2014-2/22), the broadcaster is now being put “on notice” that any further
breaches may result in further regulatory action, including statutory sanctions.

RT is a global news and current affairs channel produced in Russia and broadcast
on satellite and digital terrestrial platforms in the UK. Following a number of
complaints, Ofcom decided to investigate four news bulletins broadcast by RT
during March 2014 under Rules 5.1, 5.11 and 5.12 of the Broadcasting Code.
These rules require that news must be reported with due accuracy and presented
with due impartiality (5.1), due impartially must be preserved on matters of major
political controversy (5.11), and in dealing with matters of major political
controversy, an appropriately wide range of significant views must be included
and given due weight in each programme or in clearly linked and timely
programmes (5.12).

The first news bulletin was broadcast on 1 March 2014 and principally dealt with
the news that the Russian parliament had approved the use of military forces in
Ukraine. The interim Ukrainian Government had been described as a “putsch
government”, which had come to power with the help of “violent mobs”. Ofcom
reviewed the bulletin and held that the viewpoint of the interim Ukrainian
Government was not “adequately reflected” and “given due weight” and
therefore there had been a breach of Rule 5.12.

The second news bulletin was broadcast on 3 March 2014 and dealt with issues,
such as the degree to which Crimea was under the control of the interim
Ukrainian Government and the appointment of “two oligarchs” as regional
governors in Ukraine. The interim Ukrainian Government was described as “self-
appointed”, giving “illegal orders” and “self-proclaimed”. Ofcom reviewed the
bulletin and held that the bulletin did not contain any statements that could be
reasonably described as reflecting the viewpoint of the interim Ukrainian
Government in relation to these allegations, and therefore breached Rule 5.12.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



.f;_:

%fi:%gms Merlin

The third news bulletin was broadcast on 5 March 2014 and included videos of
right-wing organisations entering a local parliament session in a town outside
Kiev, wearing uniforms, masks and t-shirts with Nazi symbols and reported
various statements that referred to right-wing organisations being part of the
interim Ukrainian Government. Ofcom reviewed the bulletin and considered that
“by linking the extreme views of the Patriots of Ukraine with the interim Ukrainian
Government, the likely effect on viewers would have been to suggest that these
extreme views were representative of the interim Ukrainian Government as
whole”. Ofcom held that the broadcaster “should have sought to reflect
adequately” the viewpoint of the interim Ukrainian Government in response to
these allegations and therefore breached Rule 5.12.

The final news bulletin was broadcast on 6 March 2014 and concerned the news
that the Crimean Parliament had unanimously voted to hold a referendum as to
whether Crimea should become part of Russia. Ofcom reviewed the bulletin and
considered that allegations had been made that the then Ukrainian opposition
may have had a role in sniper shootings that had led to a number of deaths in
protests on 20 February 2014 and a leading member of the interim Ukrainian
Government had, during the protests, been seen driving away with “a sniper’s
rifle” in his car. Ofcom held that the viewpoint of the interim Ukrainian
Government on these allegations had not been “sufficiently” reflected and
therefore, Rule 5.12 had been breached.

Before concluding, Ofcom reiterated that there is no requirement on broadcasters
to provide an alternative viewpoint on all news stories, or to do so in all individual
news item and it is also legitimate for news to be presented in broad terms from
the viewpoint of a particular nation-state. However, all news must be presented
with due impartiality and broadcasters must ensure that they reflect an
appropriately wide range of significant views and give those views due weight.

Finally, Ofcom noted that this was the third time RT’s licence holder, TV Novosti,
had breached the Code’s rules on impartiality and accuracy in news and, as a
result, Ofcom put TV Novosti on notice that any future breaches of these rules
may result in further regulatory action, including consideration of a statutory
sanction.

Ofcom Broadcast Bulletin, “News”, Issue 266, 10 November 2014, 5-44

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb266/0bb266.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb266/obb266.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb266/obb266.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



