% IRIS Merlin

=

[FR] Television report infrin%ed presumption of
Innocence of the subject of the report

IRIS 2015-3:1/13

Amélie Blocman
Légipresse

The Tribunal de Grande Instance (regional court - TGI) of Paris has delivered a
judgment recalling the vigilance necessary on the part of production companies
and television channels in order to respect the presumption of the innocence of
people presented in reports. A public-sector television channel had broadcast a
report entitled Rwanda: des prétres accusés (Rwanda - priests under accusation)
on the massacre which took place in Rwanda in 1994, claiming that a number of
priests had taken part in the “genocide”, and that some of them, found guilty by
courts in Rwanda, had been “exfiltrated by the Roman Catholic Church” and had
found refuge in France. It was indicated that “Father W. M., found against in
absentia (...) by the courts in Rwanda in 2006 (...) is living in France”, with images
of the person concerned celebrating mass in a church in France. Claiming an
infringement of the presumption of innocence in the first twenty minutes of the
hour-long film, the priest instigated court proceedings against the television
channel and the production companies concerned.

The court recalled that in accordance with Article 9-1 of the Civil Code, a person
who is “the object of an enquiry or a legal investigation” should not be presented
publicly as being guilty of the acts that were being investigated. It further stated
that the presumption of innocence will be deemed to have been infringed if two
conditions are met: if the existence of the enquiry or investigation was not
indicated in the disputed words or text, unless it was a generally well-known fact,
and if the disputed words contained definitive conclusions manifesting a prejudice
upholding the guilt of the person concerned in respect of the facts covered by the
enquiry or investigation.

In this respect, it was firstly noted that the applicant party was under
investigation for the facts referred to, and that as a result, the first condition
required by Article 9-1 of the Civil Code was met. The Court found that the report
showed biased against the applicant, taking for granted his gquilt without
demonstrating sufficient precaution. At the start of the film a number of images
were shown of the archives of the police headquarters in Kigali and the boxes
“containing proof against the torturers of 800,000 victims”, and more particularly
the box devoted to the applicant party, who was portrayed as being one of these
torturers. The court went on to observe that the report indicated on a number of
occasions that the Rwandan courts had already found against the applicant party

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



o

IRIS Merlin
{%

2

in 2006, but failed to indicate, on a number of occasions, that the judgment had
been pronounced in absentia. Also, it was not stated at any point that the court
judgment was delivered by military courts, whose summary justice has been
denounced by a reputed international organisation for the defence of human
rights.

The court concluded that despite some precautions regarding style added by the
compilers of the report, such as the indication that the applicant party had always
denied his involvement in the murders carried out, and the qualifier “presumed”
used at the beginning of the report, it transpired that the report presented
definitive conclusions manifesting a prejudice upholding the guilt of the applicant
party regarding the facts for which he was under investigation. The television
channel and the production companies were ordered to pay 5,000 euros in
damages to the applicant party. The channel was also ordered to broadcast, at
the start of the next programme during which the report was shown, a
communiqué to be scrolled down the screen and read out loud at the same time.
The production companies will have to indemnify the channel for the judgments
delivered against it. An appeal against the decision has been lodged.

TGI de Paris (17e ch. civ.), 26 novembre 2014 - W. M. c. Sté France
Télévisions et a.

Paris regional court (17th civil chamber), 26 November 2014 - W. M. v. the
company France Télévisions and others

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



