% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: Matdz v. Hungary

IRIS 2015-1:1/1

. Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In its judgment in the case of Matuz v. Hungary, the European Court of Human
Rights confirmed the importance of whistleblower protection, in this case for a
journalist who alarmed public opinion regarding censorship within the public
broadcasting organisation in Hungary. The case concerned the dismissal of a
television journalist, Gabor Matuz, working for the State television company
Magyar Televizi6 Zrt., after having revealed several instances of alleged
censorship by one of his superiors.

Matuz first contacted the television company’s president and sent a letter to its
board, informing them that the cultural director’'s conduct in modifying and
cutting certain programme content amounted to censorship. A short time later, an
article appeared in the online version of a Hungarian daily newspaper, containing
similar allegations and inviting the board to end censorship in the television
company. A few months later, Matuz published a book containing detailed
documentary evidence of censorship exercised in the State television company.
Subsequently, Matldz was dismissed with immediate effect. Matuz challenged his
dismissal in court, but he remained unsuccessful in his legal action in Hungary.
After exhausting all national remedies, he lodged a complaint in Strasbourg,
arguing a violation of his rights under Article 10 of the Convention. He submitted
that he had the right and obligation to inform the public about alleged censorship
at the national television company. The Hungarian government argued that by
publishing the impugned book without prior authorisation and by revealing
confidential information in that book, Matlz had breached his duties, leading to
his summary - and justified - dismissal.

The European Court accepted that the legitimate aim pursued by the impugned
measure was the prevention of the disclosure of confidential information, as well
as “the protection of the reputation or rights of others” within the meaning of
Article 10 § 2 of the Convention. Once more, the central question was whether the
interference was “necessary in a democratic society”. The Court referred to its
standard case law on freedom of expression and journalistic reporting on matters
of public interest and also observed that the present case bears a certain
resemblance to the cases of Fuentes Bobo v. Spain (see IRIS 2000-4/1) and
Wojtas-Kaleta v. Poland (see IRIS 2009-9/1), in which it found violations of Article
10 in respect of journalists who had publicly criticised the public television
broadcaster’'s management.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin

The relevant criteria regarding the balancing of the right to freedom of expression
of a person bound by professional confidentiality against the right of employers to
manage their staff have been laid down in the Court’s case-law since its Grand
Chamber judgment in the case of Guja v. Moldova (§§74-78) (see IRIS 2008-6/1).
These criteria are: (a) public interest involved in the disclosed information; (b)
authenticity of the information disclosed; (c) the damage, if any, suffered by the
authority as a result of the disclosure in question; (d) the motive behind the
actions of the reporting employee; (e) whether, in the light of the duty of
discretion owed by an employee toward his or her employer, the information was
made public as a last resort, following disclosure to a superior or other competent
body; and (f) the severity of the sanction imposed. The Court emphasised that the
content of the book essentially concerned a matter of public interest and it
confirmed that it was not in dispute that the documents published by Matuz were
authentic and that his comments had a factual basis. The Court also noted that
the journalist had included the confidential documents in the book with no other
intention than to corroborate his arguments on censorship and that there was no
appearance of any gratuitous personal attack either (par. 46). Furthermore, the
decision to make the impugned information and documents public was based on
the lack of any response following his complaint to the president of the television
company and letters to the board. Hence the Court was “satisfied that the
publication of the book took place only after the applicant had felt prevented from
remedying the perceived interference with his journalistic work within the
television company itself - that is, for want of any effective alternative channel”
(par. 47). The Court also noted that “a rather severe sanction was imposed on the
applicant”, namely the termination of his employment with immediate effect (par.
48).

The Court was of the opinion that the approach by the Hungarian judicial
authorities neglected to sufficiently apply the right of freedom of expression. The
Court concluded that the interference with the applicant’s right to freedom of
expression was not “necessary in a democratic society”. Accordingly, the Court
unanimously found that there has been a violation of Article 10 of the Convention.

Judgment by the European Court of Human Rights (Second Section), case
of Matuz v. Hungary, Appl. No. 73571/10 of 21 October 2014

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-147276

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-147276

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



