% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: Axel Springer AG v.
Germany (No. 2)

IRIS 2014-9:1/3

. Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a judgment of 10 July 2014, the European Court found that the publication by
the daily newspaper Bild of suspicions concerning the former German Chancellor,
Gerhard Schrdder, was covered by journalistic freedom. In Strasbourg, the
publisher of Bild, Axel Springer AG, had lodged a complaint arguing that the
German courts had interfered with the right to freedom of expression and critical
press reporting in a way that violated Article 10 of the Convention.

An article in Bild had repeated a series of suspicions and doubts on the part of Mr
Thiele - the deputy president of the Liberal Democratic Party’s (FDP)
parliamentary group - with regard to Schréder’'s appointment as chairman of the
supervisory board of the German-Russian consortium  Konsortium
Nordeuropaische Gaspipeline (NEGP). Thiele had insinuated that Mr Schroéder had
resigned from his political functions because he had been offered a lucrative post
in the consortium headed by the Russian company Gazprom. In this regard,
references were made to an agreement on construction of a pipeline that was
signed in April 2005, in the presence of Mr Schroder and the Russian President
Vladimir Putin. Having complained to the German courts, Mr Schroder obtained an
order banning further publication of the passage, which reported Mr Thiele's
comments and insinuations of corruption.

The European Court sharply disagrees with the reasoning and findings of the
German courts. The Court refers to the relevant criteria it has taken into
consideration in earlier cases (see Von Hannover v. Germany (No. 2) and Axel
Springer AG v. Germany (No. 1), (see IRIS 2012-3/1) when dealing with the
conflicting rights of freedom of expression guaranteed by Article 10 and the right
to protection of one’s reputation under Article 8 of the Convention as part of the
right to private life.

First the Court notes that the article in Bild did not recount details of Mr
Schroder’s private life with the aim of satisfying public curiosity, but related to Mr
Schroder’s conduct in the exercise of his term of office as Federal Chancellor and
his controversial appointment to a German-Russian gas consortium shortly after
he ceased to hold office as Chancellor. Furthermore, there were sufficient facts,
which could justify suspicions with regard to Mr Schroder’'s conduct. Such
suspicions amounted to the expression of a value judgment, without concrete

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



o

IRIS Merlin

P

allegations of Schrdoder having committed criminal offences. The Court also
observes that Mr Thiele’s questions were not the only comments to be reproduced
in the Bild article, but supplemented a series of statements made by different
political figures from various political parties.

As well as this, the Court could not subscribe to the German court’s opinion that
the article in Bild should have also contained elements in favour of the former
Chancellor. The former Chancellor had a duty to show a much greater degree of
tolerance than a private citizen. In the political arena, freedom of expression is of
the utmost importance and the press has a vital role as public “watchdog”. The
punishment of a journalist for assisting in the dissemination of statements made
by another person would seriously hamper the contribution of the press to
discussions of matters of public interest. The Court also considers that a
newspaper cannot be required to systematically verify the merits of every
comment made by one politician about another, when such comments are made
in the context of a current political debate. As to the severity of the measure
imposed, the Court notes that although only a civil-law ban on further publication
of the impugned passage in the Bild article had been imposed, it nonetheless
considers that this prohibition could have had a chilling effect on the newspaper’s
freedom of expression.

The Court concludes unanimously that Bild has not exceeded the limits of
journalistic freedom in publishing the disputed passage. The German courts have
not convincingly established the existence of any pressing social need for placing
the protection of Mr Schroder’s reputation above the newspaper’s right to
freedom of expression and the general interest in promoting this freedom where
issues of public interest were concerned. There had therefore been a violation of
Article 10 of the Convention.

Arrét de la Cour européenne des droits de ’homme (cinquieme section),
affaire Axel Springer AG c. Allemagne (n° 2), requéte n° 48311/10 du 10
juillet 2014

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145361

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-145361

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



