
[LT] Retransmission of programmes of Russian-
language Channels “RTR Planeta” and “NTV Mir
Lithuania” suspended in Lithuania
IRIS 2014-6:1/25

Ingrida Kruopstaite
Directorate of Information Society and Action against Crime, Council of Europe

On 2 April 2014, the Lietuvos radijo ir televizijos komisija (Radio and Television
Commission of Lithuania - RTCL) temporarily suspended the retransmission of part
of programmes of the Russian-language channel “RTR Planeta”. The basis for the
suspension was the violation of Article 19 of the Law on the Provision of
Information of the Republic of Lithuania during the programme “Vesti nedeli”
(Weekly News), which was broadcast by the “RTR Planeta” in the beginning of
March 2014. The programme concerned recent events in Ukraine. After consulting
with the Office of the Inspector of Journalist Ethics, the RTCL found that during the
programme in question, biased and tendentious information was disseminated,
which was justifying violence against civilians, instigating hatred between
Russians and Ukrainians and against USA and its allies, justifying military
intervention in the sovereign state and annexation of part of its territory.
Publication of such information is prohibited by the Law on the Provision of
Information, Article 19 paragraphs 1(3) and 2.

Paragraph 1(3) prohibits publishing information that instigates war or hatred,
ridicule, humiliation, instigates discrimination, violence, physical violent treatment
of a group of people or a person belonging thereto on grounds of age, sex, sexual
orientation, ethnic origin, race, nationality, citizenship, language, origin, social
status, belief, convictions, views or religion. Paragraph 2 prohibits the
dissemination of disinformation and information which is slanderous and offensive
to a person or which degrades his honour and dignity.

This decision obliged the operators retransmitting the “RTR Planeta” channel in
Lithuania to suspend for 3 months the rebroadcast of programmes of the “RTR
Planeta”, but only those originating from countries other than the EU member
states, the EEA states or the countries that have ratified the European Convention
on Transfrontier Television. The decision was approved by the Vilnius Regional
Administrative Court on 7 April 2014.

A similar decision was taken by the National Electronic Mass Media Council of
Latvia on 3 April 2014 against “Rossiya RTR” channel concerning the same “Vesti
nedeli” and other news broadcasts (see IRIS 2014-5/25). Previously, on 19 March
2014, the RTCL suspended retransmission of programmes of another Russian-

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



language channel - “NTV MIR Lithuania” - after the broadcast “The damned. A
trap for the Alpha group” about the events of 13 January 1991 in Lithuania (the
USSR aggression), which was judged, by the Lithuanian regulator, as containing
false and offensive information. Last year, the RTCL adopted a similar decision
against the “PBK Lithuania” channel.

The audience share of the “RTR Planeta”, “NTV Mir Lithuania” and “PBK Lithuania”
in 2013 was 4%, 5.5% and 3.6% respectively.

Following the RTCL’s decision, all cable operators suspended the retransmission of
the programmes of the above mentioned channels. However, these programmes
are still available via satellite for the viewers subscribed to VIASAT service
packages. VIASAT, which is licensed in Estonia and owned by the Swedish Modern
Times Group (MTG), claims that it is not under the jurisdiction of Lithuanian
regulator and that it acts according to the European Union law.

Following the complains of the Lithuanian Cable Television Association and
Lithuanian Telecommunication Operators Association concerning the provision of
satellite services to Lithuanian customers by VIASAT without the licence from the
RTCL, the Prosecutor General’s Office has started an investigation on the basis of
Article 202 paragraph 1 of the Criminal Code (“Unauthorised engagement in
economic, commercial, financial or professional activities”).

Lietuvos radijo ir televizijos komisija, KS-59, 2/04/2014

http://www.rtk.lt/files/15_1396509989_1867.pdf

Decision of the Radio and Television Commission of Lithuania No. KS-59 of 2 April
2014

Lietuvos radijo ir televizijos komisija, KS-46, 19/03/2014

http://www.rtk.lt/files/15_1396509989_1867.pdf

Decision of the Radio and Television Commission of Lithuania No. KS-46 of 19
March 2014

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://www.rtk.lt/files/15_1396509989_1867.pdf
http://www.rtk.lt/files/15_1396509989_1867.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


