% IRIS Merlin

=

[GB] Channel 5 in breach of guidelines over
“inappropriate” Celebrity Big Brother show

IRIS 2014-6:1/22

Glenda Cooper
The Centre for Law Justice and Journalism, City University, London

On 6 May 2014, Ofcom found Channel 5 in breach of its guidelines, after the
broadcaster repeated a risqué episode of the reality show Celebrity Big Brother, in
which housemates talked freely about their sexual experiences, during a time
when children were watching.

Five viewers complained to the watchdog, after the show, which also involved
celebrities making “rude food”, was rebroadcast on a Sunday (morning) at 11.30
am. Ofcom said that BARB (Broadcasters Audience Review Board) viewing figures
revealed that out of 290,000 viewers, 33,500 had been aged 16 or under,
including 8,800 children aged between four and nine.

On the show on 19 January 2014, the singer Linda Nolan boasted about having
“loads of sex with other men,” while other housemates made a series of jokes
about suggestively-shaped bread rolls.

In their response to the complaints, Channel 5 had claimed that the audience for
Celebrity Big Brother would have been aware of the programme’s reputation for
"cheeky conversation, rude language and mildly sexually suggestive innuendos".

But Ofcom ruled that the broadcaster had breached Rule 1.3 of the Broadcasting
Code, which says that children must be protected by appropriate scheduling from
unsuitable material.

While the Code does not prohibit sexual discussions pre-watershed, the regulator
added that the “cumulative effect” of sexual innuendos and frank discussions on
sexual experiences “resulted in an inappropriate, and prominent, sexual theme
and adult tone.” It concluded: “We therefore considered the material to be
unsuitable for children.”

Ofcom said that while the sexual content was not explicit and was humorous in
intent, the programme should have had more careful editing and there was no
advance warning to parents of the kind of discussion that was to take place. It
therefore found Channel 5 in breach of the code.

Channel 5 said that the episode, first broadcast on Saturday 18 January at 9.45
pm, had been checked and some content had been removed or ‘bleeped’ out, but
it accepted that “it may have been prudent to have ensured that an appropriate

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



=9

f
}

% IRIS Merlin

i

flagging was aired prior to the daytime repeat”.

#

Ofcom Broadcast Bulletin, issue number 253, May 2014

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2521/0bb253.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



