
[GB] RT Breached Impartiality Requirements in
Programme on Syria
IRIS 2014-2:1/22

Tony Prosser
University of Bristol Law School

Ofcom, the UK communications regulator, has determined that RT (formerly
known as Russia Today) breached the requirements of due impartiality in ‘Syrian
Diary’ broadcast on 17 March 2013. RT is a global news and current affairs
programme produced in Russia, broadcasting on UK satellite and digital-terrestrial
channels. The programme was made by journalists from Rossiya 24, owned and
controlled by the State-owned All-Russia State Television and Radio Broadcasting
Company.

Ofcom’s Broadcasting Code requires that due impartiality be preserved on
matters of political or industrial policy and matters relating to current public
policy. Where presenters or reporters present a ‘personal view’ programme, they
may express their own views, but alternative viewpoints must be adequately
represented. The Code applies to all Ofcom licensees, including international
channels broadcasting in the UK.

This edition of ‘Syrian Diary’ was expressed to be an account of the personal
experiences and the personal views of Rossiya 24 journalists in Syria. The
contributions were highly critical of the Syrian opposition groups (for example,
‘their brutality knows no limits’) and there was extensive use of interviews of
Syrians, which again were all critical of the opposition (eg ‘what they do is not for
the people. They are killing us and our children’). The interviews were linked by
rolling footage showing executions, devastation, brutality and killings reportedly
perpetrated by opposition groups. There were three brief clips of Western leaders
supporting the opposition, but these were inserted between comments about, and
images of, atrocities claimed to have been committed by opposition groups.

RT claimed that the programme was clearly labelled as a personal view, and its
subject was not the Syrian conflict but the impact on Syrian citizens. It also
claimed that the programme presented an alternative view to the ‘Western
consensus’ and that different viewpoints had been put forward in other
programmes.

Ofcom noted that the Code does not prohibit broadcasters from criticising one
side in a conflict or challenging orthodox views, so long as impartiality is
preserved. The programme clearly related to a matter of public policy. It

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



presented a relentlessly negative picture of the Syrian opposition whilst not
questioning the policies, motives and actions of the Syrian Government; nor did it
acknowledge that the opposition is comprised of disparate groups with different
aims and activities. There were no contributions from the more moderate
opposition groups. The context of the presentation of the clips of foreign leaders
undermined any value they might have had in representing alternative
viewpoints. It was not clearly a ‘personal view’ programme, despite being labelled
as such, as it was not an individual statement but consisted of several journalists
putting forward views consistent with one political viewpoint. Even if it had been a
‘personal view’ programme, alternative viewpoints were not adequately
represented in it. The Code does not permit due impartiality to be preserved only
across the whole of the service’s programmes, but only permits it to be preserved
through several editorially linked programmes presenting different viewpoints, for
example through a ‘season’ of programmes.

In view of this decision, and other recent findings relating to RT, Ofcom has called
it to a meeting to discuss compliance with due impartiality obligations.

Ofcom, ‘Standards Cases: In Breach: Syrian Diary’, Broadcast Bulletin
244, 16 December 2013

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/2431/obb244.pdf

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/2431/obb244.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/2431/obb244.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


