
[NL] Dutch Court Denies Ryanair Access to Raw Source
Material of TV Interviews with Employees
IRIS 2013-7:1/20

Michiel Oosterveld
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 15 May 2013, the District Court in Amsterdam denied Ryanair access to the
raw source material of television interviews with its employees. In two television
broadcasts - one at the end of 2012 and one at the beginning of 2013 - the Dutch
public broadcaster KRO addressed the business practices of the airline, which,
according to anonymous pilots, could lead to dangerous situations. Based on the
interviews, KRO reported that sick and overtired pilots regularly had to fly and
that Ryanair’s policy to fly with a minimal amount of fuel is contrary to airline
regulations. Ryanair, suspecting that KRO presented the pilots’ statements out of
context, brought a case before the court, arguing that the broadcasts were
unlawful. During the proceedings, the airline applied for an interlocutory
injunction to require KRO to hand over the unedited interview footage to them.

The Court refused to grant the injunction, stating that it would amount to an
interference with freedom of expression, as protected by Article 10 of the
European Convention on Human Rights. The Court reasoned that if Ryanair was
granted access to the raw source material of the interviews, the airline might be
able to determine the identities of the anonymous pilots, which would lead to the
disclosure of KRO’s sources. According to ECHR jurisprudence, the judge
continued, an interference with the protection of sources can only be justified by
an overriding general or public interest. The judge stated there was no such public
interest justification in this instance and explicitly held that the protection of
Ryanair’s public reputation was not enough to merit granting the injunction.
Furthermore, the airline could determine whether the statements from its
employees were taken out of context without obtaining an injunction.

The Court has not yet decided on whether or not the television broadcasts were
unlawful.

Rechtbank Amsterdam, Vonnis in incident van 15 mei 2013

http://www.mediareport.nl/wp-content/uploads/2013/05/Vonnis-d-d-15-mei-2013.pdf

Interlocutory judgment of the Amsterdam court, 15 May 2013

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1

http://www.mediareport.nl/wp-content/uploads/2013/05/Vonnis-d-d-15-mei-2013.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


