% IRIS Merlin

=

[BE] RTBF Infringes Self-Promotion Provisions of
Broadcasting Ac

IRIS 2013-6:1/8

Katrien Lefever
iMinds - ICRI - KU Leuven

On 28 February 2013, during a news programme on RTBF, the French public
broadcaster in Belgium, a news report was shown regarding an upcoming episode
of RTBF’s programme “The Voice Belgique”. According to the Conseil supérieur de
I’audiovisuel (audiovisual regulatory body- CSA) this report infringed Article 14, §
1 of the décret coordonné sur les services de médias audiovisuels (the
Broadcasting Act) requiring that commercial communication must be readily
recognizable as such. The CSA also argued that the report was in breach of Article
18, § 3 of the Act which prohibits the inclusion of self-promotion in news
programmes.

RTBF denied having infringed the self-promotion provisions of the Act. Firstly,
according In regard to RTBF, it was justifiable to include a report about the
particular episode of The Voice Belgique in the news programme, because it was
a hot and important topic that day (newspapers also referred to the episode on
their front pages). Secondly, the reference to The Voice Belgique did not differ
from other references made in the news programme to other programmes on the
public broadcaster, such as “Questions a la Une”. As a result, RTBF argued that
this report could not be labelled as self-promotion.

However, CSA did not share RTBF’s opinion. According to CSA, a programme could
be presented in two different ways: in an informative way or in a promotional
way. The latter should be referred to as self-promotion, that is, any message
transmitted at the initiative of a broadcaster to promote its own programmes,
channels, services or products that have a direct link with the programmes -
Article 1, 3° of décret coordonné sur les services de médias audiovisuels. CSA
stated that The Voice Belgique report did not promote the programme in an
informative way, but rather in a promotional way. In particular, the way in which
the news report about The Voice Belgique was presented differed from the way
the other news reports were made. The Voice Belgique report was characterised
by any lack of criticism. Furthermore, CSA judged that this news report could not
be compared with the references made to Questions a la Une, because that
programme was made by the same news department of RTBF. As a result, CSA
decided that this report should be labelled as self-promotion and that the
broadcaster had infringed Articles 14, § 1 and 18, § 3 of décret coordonné sur les
services de médias audiovisuels. On this occasion, the CSA decided not to impose
a fine on RTBF but instead issued the broadcaster with a warning.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



=

@ [RIS Merlin

i

e

CSA, Décision du 28 mars 2013

http://www.csa.be/system/documents files/2032/original/CAC 20130328 decision a
utopromotion RTBF thevoice.pdf?1366014120.

CSA, Decision du 28 mars 2013 (CSA, Decision of 28 March 2013)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.csa.be/system/documents_files/2032/original/CAC_20130328_decision_autopromotion_RTBF_thevoice.pdf?1366014120.
http://www.csa.be/system/documents_files/2032/original/CAC_20130328_decision_autopromotion_RTBF_thevoice.pdf?1366014120.

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



