% IRIS Merlin

[GB] Ofcom Fines Broadcaster after it Surrenders its
Licences

IRIS 2013-3:1/18

. Glenda Cooper
The Centre for Law Justice and Journalism, City University, London

An Arabic news and current affairs broadcaster has been fined GBP 25,000 by the
UK Telecommunications regulator, Ofcom, for promoting a political movement in
Tunisia. The regulator found that Al Mustakillah Television Ltd had breached rules
concerning impartiality and political reporting in two programmes broadcast
around the time of the Tunisian general election in October 2011. Unusually,
Ofcom went ahead with the sanction despite Al Mustakillah handing back its UK
licences last year, because of the seriousness of the breach, and to “act as an
effective deterrent to other licensees.”

Three viewers had complained that two programmes were used to promote the
Popular Petition for Freedom, Justice and Development - a manifesto written by Dr
Mohamed Elhachmi Hamdi, who appeared in both programmes. Dr Hamdi was
also the sole director of Al Mustakillah, the sole director and majority shareholder
of its holding company and the Ofcom compliance contact. As such, Ofcom
considered Dr Hamdi was the ‘person providing the service’ and was therefore in
breach of Rule 5.4 of the Ofcom broadcasting code, which says that programmes
must exclude all expressions of the views and opinions of the person providing
the service on matters of political controversy and current public policy.

Ofcom found that the first programme - broadcast before the election - consisted
of almost entirely positive statements about the Popular Petition, and pejorative
references to other parties, breaching rules 6.1 (election coverage), 5.11 (due
impartiality) and 5.12 (the need to give significant views due weight). The second
programme broke Rule 5.5 because the broadcaster did not provide evidence that
the other parties’ viewpoints were included when considering their programmes
as a whole.

Al Mustakillah argued it had invited other parties’ leaders to appear in the first
programme - but they had declined to do so. Furthermore, it said that parties
adopting the Popular Petition and Dr Hamdi were excluded from the mainstream
Tunisian media, despite significant electoral support.

Ofcom considered Al Mustakillah’s right to freedom of expression against the
Code’s requirement of due impartiality - and concluded that the broadcaster had
breached the code in such a way as to require statutory sanction. In November

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



ﬂ%ﬁE]RIS Merlin
2012, Al Mustakillah surrendered its television broadcast licences; but Ofcom still
considered the sanction relevant due to the seriousness of the breach, the
possibility it could have influenced the Tunisian general election outcome and,
while Al Mustakillah was no longer broadcasting under Ofcom’s jurisdiction, it
would “act as a deterrent and effective incentive to compliance to other
licensees”.

In setting the level of the fine, Ofcom looked at precedents such as the 2007
Islam Channel decision concerning Respect party candidate Yvonne Ridley (GBP
30,000), the 2008 Talksport case when presenter James Whale urged listeners to
vote for Boris Johnson (GBP 20,000) and Aden Live in 2012, supporting the
Southern Movement and independence of South Yemen (GBP 10,000).

Decision by Ofcom Imposed on Al Mustakillah Television Limited in
respect of the service: Al Mustakillah Television, 4 January 2013

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-
adjudications/Al-Mustakillah-TV.pdf)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Al-Mustakillah-TV.pdf)
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Al-Mustakillah-TV.pdf)

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



