% IRIS Merlin

=

[BE] Flemish Public Broadcaster Fined for the Display of
Red Bull and Burton

IRIS 2013-3:1/10

Katrien Lefever
iMinds - ICRI - KU Leuven

During the programme Café Corsari on één, a channel of the Flemish public
broadcaster VRT, Seppe Smits, a snowboarder, was interviewed about the
Snowboard World Cup in Antwerp. Seppe Smits was wearing a cap with the logo
of his sponsor, Red Bull, and a t-shirt bearing the brand of another sponsor,
Burton. During the interview with Seppe Smits and during two interviews with
other guests, the Red Bull logo and the Burton brand were displayed several
times. According to Vlaamse Regulator voor de Media (Flemish Media Regulator -
VRM), this practice infringes Article 100, § 1, 3° Mediadecreet (Flemish
Broadcasting Act) stating that product placement is allowed if no undue
prominence is given to the products included in the programme.

According to the public broadcaster, the references to this brand and logo could
not be labeled as product placement, because the broadcaster did not receive any
payment or any equivalent consideration for their display. Furthermore, the public
broadcaster emphasized that it did not have the intention to promote these two
sponsors of the snowboarder. Finally, the public broadcaster stressed that it did
its best to avoid the display of brands and logos in its programmes. Before the
interview, for example, Seppe Smits was asked to take off his cap, but he refused
to do so.

In order for product placement to exist, VRM had to examine whether the
programme promoted the products of Red Bull and Burton. According to VRM, the
positive display of brands and logos during programmes resulted in a positive
attitude of the public towards these products. With this in mind, one can
reasonably assume that some of the viewers of the programme will be convinced
to buy these products. Hence, VRM judged that the systematic display of brands
and logos during programmes promotes at least indirectly the products, services
or images of these companies. Furthermore, the fact that the public broadcaster
decided to do the interview with the snowboarder indicates that the broadcaster
choose to display the brand and logos in exchange for this interview. In such a
situation, the display of brands and logos becomes a commercial product and,
thus, should be considered as a similar consideration. Given that VRM stressed
that the interview with Seppe Smits should be considered as a production aid for
the public broadcaster, the several displays of the Red Bull logo and the Burton
brand should be labeled as product placement. The general rule is that
broadcasters are allowed to include product placement in their programmes.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

However, programmes containing product placement may not give undue
prominence to the product, service or brand in question. According to VRM, this
means that broadcasters are allowed to exchange the display of brands or logos
of the sponsors of an interviewee for an interview with that person. However, at
the end of the interview with Seppe Smits, the logo and brand were displayed 35
times during a period of 200 seconds. VRM decided that the public broadcaster
had violated the limits of acceptable attention that could be given to a product in
a programme containing product placement. As a consequence, Red Bull and
Burton had benefited from undue prominence, in breach of Article 100, §1, 3. Due
to the gravity of the violation, VRM decided to impose a fine of EUR 5,000.

VRM t. VRT, Beslissing 2012/036, 17 december 2012

http://www.vlaamseregulatormedia.be/media/20732/2012-036.pdf

VRM v. VRT, Decision 2012/036, 17 December 2012

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.vlaamseregulatormedia.be/media/20732/2012-036.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



