
[CH] News Report on Brutal Films Breached Youth
Protection Rules
IRIS 2013-2:1/14

Franz Zeller
Federal Office of Justice, FOJ

In the opinion of the Swiss Bundesgericht (Federal Tribunal), the Swiss public
service broadcaster Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft (SRG)
breached the youth protection rules contained in broadcasting legislation by
showing a television report about the brutal film genre known as “gore”. The
report, lasting around two and a half minutes, had been broadcast on 6 July 2011
at 7.50 p.m. during the evening news bulletin of the SRG channel Télévision
Suisse Romande (TSR) and concerned the NIFFF film festival in Neuchâtel that
was underway at the time. As well as an interview with the gore film-maker
Herschell Gordon Lewis, who was in Neuchâtel, it had contained various excerpts
from some bloodthirsty films including “Blood Feast” (1963), “The Fly” (1986) and
“Hostel” (2005).

According to the Federal Tribunal, the excerpts, characterised by brutality, sadism
and perversion, portrayed the “gore” film genre, which was known for its extreme
violence. Since the intention was neither to glorify nor to trivialise violence, they
did not breach the provisions of Article 4(1) of the Bundesgesetz über Radio und
Fernsehen (Federal Radio and Television Act - RTVG). This had already been
confirmed by the Unabhängige Beschwerdeinstanz (Independent Complaints
Authority - UBI) in its decision of February 2012.

However, like the UBI, the Federal Tribunal found TSR guilty of breaching the ban
on programmes harmful to young people (Art. 5 RTVG). The report had been likely
to harm the development of minors, since it was generally known that TSR
evening news bulletins were often watched by family audiences. Although the
presenter had given an oral warning a few seconds before the report was shown
(“les images du sujet pourraient choquer certaines sensibilities”), this general
remark had not given surprised parents enough time to protect their children from
the impending portrayal of murder, horror and torture. Although even longer
excerpts from the films concerned were freely accessible on the Internet, they
had to be deliberately searched for.

The Federal Tribunal unanimously decided that the restriction of SRG’s media
freedom was proportionate. The protection of children from harmful television
programmes was in the public interest, as the European Court of Human Rights
(ECHR) had stressed in its “Sigma Radio Television Ltd. v. Cyprus” ruling of 21 July
2011 (see IRIS 2011-8/3). SRG must now inform the UBI of the measures it plans

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



to take to prevent a repeat of such violations of programming rules.

Décision du tribunal fédéral du 27 septembre 2012 (2C_738/2012)

http://jumpcgi.bger.ch/cgi-bin/JumpCGI?id=27.11.2012_2C_738/2012

Décision de l'Autorité indépendante d'examen des plaintes en matière
de radio-télévision du 24 février 2012 (b. 643)

http://www.ubi.admin.ch/x/b_643.pdf

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2

http://jumpcgi.bger.ch/cgi-bin/JumpCGI?id=27.11.2012_2C_738/2012
http://www.ubi.admin.ch/x/b_643.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


