
[DE] Cologne District Court Bans Version of Tagesschau
App
IRIS 2012-10:1/8

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrücken

On 27 September 2012, the Landgericht Köln (Cologne District Court) banned the
ARD and one of its members, NDR, from distributing a particular version of the
Tagesschau app. A total of 11 newspaper publishers that offer electronically
accessible services had complained that the version of the application dated 15
June 2011 broke competition regulations.

The court rejected the plaintiff’s initial argument that the Tagesschau app had not
been granted the necessary approval. Rather, the application, as a telemedium,
had passed the three-step test under Article 11f of the Rundfunkstaatsvertrag
(Inter-State Agreement on Broadcasting - RStV) and had therefore been approved.
A general ban on the application could therefore be ruled out. The provision of
telemedia, as well as radio and TV services, was part of public service
broadcasters’ legal remit.

However, whether and in what form public service broadcasters were allowed to
offer telemedia as well as radio and television services was determined in this
case by Article 11d(2)(3) RStV. Under this provision, “press-like services not
related to a programme” are forbidden. As for whether the disputed application
was a “press-like service”, the LG Köln said that it depended whether, from the
user’s point of view, it could function as a substitute for the press (in the form of
newspapers or magazines), although for this to be the case it was not necessary
for it to replace press publications completely. In the case at hand, the level of
detail provided was similar to that of most newspapers and magazines. The fact
that many of the articles were merely written versions of content originally
broadcast as television or radio reports did not mean that the service was not
“press-like”. Users would only read the text in the form in which it was provided.
The same applied to the inclusion of links and video clips in the text, which users
would, at best, classify as additional services. It did not make the text any “less
press-like”.

The Tagesschau app, in its version of 15 June 2011, could also not be considered
to be “related to a programme”. The reports did not prompt a desire for further
information, nor did they simply touch on the topics dealt with or refer the reader
to additional information. Rather, the level of detail meant that the press-like
texts were visually dominant, giving users the impression that they were

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



complete articles. The court expressly pointed out that its ruling did not contain
any general benchmarks as to how much detail should be allowed in such reports.
Rather, its decision related only to the aforementioned version of the app that had
been the subject of the complaint.

Nevertheless, the ruling may be considered to have more general significance,
since in it the court explained its interpretation of the term “press-like”.

Urteil des Landgerichts Köln vom 27 September 2012 (Az.: 31 O 360/11)

http://www.justiz.nrw.de/nrwe/lgs/koeln/lg_koeln/j2012/31_O_360_11_Urteil_201209
27.html

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2

http://www.justiz.nrw.de/nrwe/lgs/koeln/lg_koeln/j2012/31_O_360_11_Urteil_20120927.html
http://www.justiz.nrw.de/nrwe/lgs/koeln/lg_koeln/j2012/31_O_360_11_Urteil_20120927.html


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


