
[IT] Italian Broadcaster Rai Must allow Sky Italia to
Broadcast its Channels Free-to-Air
IRIS 2012-8:1/31

Valentina Moscon
Max Planck Institute for Intellectual Property and Competition Law. Trento Law

and Technology Research Group, University of Trento

The TAR Lazio, Italian administrative court in Rome, has ruled that the
broadcaster RAI violates its public service charter by encrypting its free-to-air
(FTA) channels and denying “Sky Italia” the ability to carry the RAI channels.

The satellite provider had filed a suit with the TAR administrative court
challenging a 2009 decision by the Italian communications regulator AGCOM that
permitted RAI to encrypt some programming. Rai encrypted some of its content
on the sky platform, including football matches. When RAI began encrypting its
FTA broadcasts, Sky Italia launched its Digital Key DVB-T decoder that plugs into
the USB port on its decoders and which incorporated all free DTT channels into
Sky’s program guide. RAI’s decision obliged Sky subscribers to purchase a
separate decoder for Tivusat, the free satellite platform owned jointly by RAI,
Mediaset and Telecom Italia.

In its ruling, TAR ruled AGCOM’s decision as unlawful, stating that public service
programming must be “universally accessible via all technology platforms”
regardless of who owns them. The only condition is that the platform owners
provide users with free access to RAI channels. The gratuitousness of the sale of
programming to distribution platforms’ holders becomes in this sense a tool to
ensure maximum accessibility of programming and accessibility for free. The sale
of public programming from RAI to the distribution platforms might result in the
introduction of additional burdens for the end user.

Sky, therefore, as owner of a programming distribution platform via satellite and
available for distribution free of charge to the user has the right to supply free
programming

The RAI decision reminded that RAI must comply with its public service obligations
towards all Italian citizens. With this ruling, the Regional Administrative Court
reaffirmed a principle of justice and a principle of non-discrimination towards Sky
subscribers who, over the last years, have seen some programs being blacked out
on their Sky decoders - as it has recently happened on the occasion of the
European Football Championship - even though they pay RAI’s licence fee.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



Moreover the judgment considered the promotion of Tivusat through AGCOM’s
initial decision as being an effective “state aid” for Tivusat’s shareholders. The
Tivusat project, was in fact originally developed by Mediaset and Telecom to
serve areas of the state not covered by DTT. According to the judges, however,
the project has also resulted in an economic advantage for the participants and
has also indirectly favored some private television channels on the platform.

Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio (Sezione Terza Ter), n.
6320, 11/07/2012

http://www.giustizia-
amministrativa.it/DocumentiGA/Roma/Sezione%203T/2010/201003492/Provvedime
nti/201206320_01.XML

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2

http://www.giustizia-amministrativa.it/DocumentiGA/Roma/Sezione 3T/2010/201003492/Provvedimenti/201206320_01.XML
http://www.giustizia-amministrativa.it/DocumentiGA/Roma/Sezione 3T/2010/201003492/Provvedimenti/201206320_01.XML
http://www.giustizia-amministrativa.it/DocumentiGA/Roma/Sezione 3T/2010/201003492/Provvedimenti/201206320_01.XML


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


