% IRIS Merlin

=

[FR] All TF1's Complaints against YouTube Rejected

IRIS 2012-7:1/22

Amélie Blocman
Légipresse

On 29 May 2012, in a judgment running to 34 pages, the regional court in Paris
rejected the claims brought by TF1 and its subsidiaries (the channel LCI, TF1
Vidéo and TF1l International, responsible for video editing and acquiring and
distributing rights) against YouTube on the grounds of infringement of copyright,
unfair competition and parasitic use. In addition to requesting a ban, the channel
was also claiming damages - calculated at EUR 150 million - for the prejudice
caused by YouTube putting on-line a whole range of films, series, sports events
and broadcasts it felt it had rights to, including some prior to any broadcasting or
commercial use in France.

The first stage in the proceedings involved the court examining whether the
applicant companies had sufficiently and correctly identified the content at issue.
It deliberated on this according to the qualities of the said companies and
according to the grounds invoked (copyright and neighbouring rights) for each
item of content at issue. It found that the applicant parties had not produced
proof of the rights they invoked. Thus, contrary to its claims, TF1 Vidéo was not
the economic beneficiary of the producers of the videograms at issue since it had
only acquired the right to use them and failed to provide proof of the exclusivity it
claimed. Similarly, the company TF1 Droits Audiovisuels, depending on the works
involved, either did not establish its qualification as the producer of an audiovisual
work or a videogram, or did not provide proof that it had reached an agreement
with the other co-producers or had their authorisation to act alone. The
applications brought by these two companies were therefore inadmissible.
Concerning the channels TF1 and LCI themselves, as they were audiovisual
communication companies, reproducing their programmes and making them
available to the public were subject to their authorisation, in accordance with
Article 216-1 of the Intellectual Property Code (CPI). The court recalled however
that there was no presumption of ownership of rights as required in order to be
able to benefit from this protection. It was for the party claiming it to demonstrate
the existence of the programme and the proof that it had been broadcast before it
was allegedly shown again on YouTube. In the present case, the court deemed the
documents produced in favour of the channels (programme schedules, press files,
etc.) insufficient, and the claims brought by the channels on the basis of Article L.
216-1 of the CPl were declared inadmissible except for seven sports events for
which the required elements of proof had been produced. Similarly, on the
grounds of copyright, the channels did not provide proof of the originality of the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



£

ﬁqﬁﬁjms Merlin
programmes (including the television news) they claimed YouTube should not
have put on-line.

Once the ownership of the rights had been examined, the court turned to the
status of the video sharing platform. In a manner that has now become classic,
the applicant parties claimed that the status of editor should apply to the
platform, since it played an active part in users putting content on-line. YouTube
claimed the status of host, within the meaning of Article 6-1-2 of the Act of
21 June 2004 (LCEN). In rejecting the claims brought by TF1 and LCI, and
upholding YouTube’s status as a host, the court recalled the provisions of the
LCEN and the position adopted by the Court of Cassation in line with that of the
CJEU, examined the conditions for using the service that were in force at the time
proceedings were initiated, and recalled that hosts were within their rights to
make use of advertising; doing so did not deprive them of their status. In
application of Articles 6 and 7 of the LCEN, the court went on to examine the case
brought against YouTube in its capacity as host and recalled the requirement to
withdraw disputed content promptly once this has been notified. In the present
case, the court found that YouTube had taken too long, taking five days “at best”
to remove the videos of the seven sports events at issue, which “could not be
qualified as reasonable” and was therefore at fault. In a final observation on this
point, however, the court noted that in any event the conditions set out in
Article L. 216-1 of the CPI were not met for noting fault on the part of YouTube,
since the condition regarding payment of an entrance charge was not met,
because no charge was made for accessing the site. In conclusion, the court
observed that YouTube had concluded an agreement with TF1 on 16 December
2011 that permitted it access to the “Content ID” service which allowed
rightsholders, once content had been notified, to achieve the definitive withdrawal
of a video notified as being disputed. The applicants had not noted any
infringement since that date. Did that mean the dispute was actually over? There
is still the possibility of an appeal...

TGl de Paris (3e ch. 1lre sect.), 29 mai 2012 - TF1l, LCI et autres c/
Youtube

http://www.juriscom.net/jpt/visu.php?ID=1371

Regional court in Paris (3rd chamber, 1st section), 29 May 2012 - TF1, LCl et al. v.
YouTube

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.juriscom.net/jpt/visu.php?ID=1371

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



