% IRIS Merlin

=

[CZ] Constitutional Court - Tabloid Media Must Be
Prepared to Pay for Lies and baseless Allegations
substantially higher Sums than ever before

IRIS 2012-6:1/14

B Jan Fucik
Ceska televize

On 6 March 2012 the Constitutional Court issued a decision concerning the Czech
writer Michael Viewegh. In 2004 the newspaper Aha! published a report about
Viewegh's alleged affair with a mistress with the subtitles "My secret lover", "V.
likes young author" and "He showed me his big pencil sharpener”. The writer
claimed that he knew the woman only as a pupil and met with her only in the
classroom. He said months after the publishing of the article he still was not at
ease. Furthermore, advertising on television repeatedly aired the article and the
information therefore reached not only readers of Aha! but also millions of
television viewers.

The Prague Municipal Court first awarded compensation of CZK 50,000 (EUR
2,000) to Viewegh. The High Court in Prague increased, in November 2006, the
amount by a further CZK 150,000. His appeal to the Supreme Court was rejected.

The complainant sought the annulment of the decisions of the ordinary courts
because he argued that they violated his fundamental right to the protection of
his personal honour and good reputation as guaranteed by Art. 10 para. 1 of the
Czech Charter of Fundamental Rights and Freedoms and also his right to
protection against any unauthorised intrusion into private and family life,
guaranteed by Art. 10 para. 2 of the Charter and Art. 8 para. 1 of the ECHR. In the
constitutional complaint he disagreed with the ordinary courts’ conclusions on the
adequacy of the amounts of the financial compensation awarded. He regarded as
reasonable an amount of compensation several times higher. The verdict
apparently contained no legal analysis or evaluation of the non-pecuniary harm.
The unfounded information was published at a time when the writer's wife was
pregnant. He considered the amount of CZK 200,000 too low and asked for five
million, since low penalties would not discourage the media from publishing
unsubstantiated and false reports - and the Constitutional Court agreed.

The compensation in the amount of CZK 200,000 appeared to be completely
inadequate from a constitutional point of view, the Constitutional Court said. The
publication was a significant intrusion into the intimate sphere of private life
(sexual life). It was capable of striking at the very essence of humanity, human
dignity, the judges decided. According to the Constitutional Court, reports on the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

privacy of famous people generate profit for tabloid media, which therefore
should pay higher compensation for any inaccurate information. According to the
Constitutional Court the tabloid used the notoriety of the writer to increase its
own profits.

Viewegh has been fighting with the tabloids for a long time. Together with the
actor Mark Vasut he initiated a petition against the unscrupulous practices of the
Czech tabloid press. Signatories to the petition pointed out characteristics such as
"bad taste, indiscretion, vulgarity, half-truths disguised as truth, provocation,
photomontages, fictional interviews, ruthlessness and outright journalistic
hyenismus".

The Constitutional Court concluded that the ordinary courts failed in their
constitutional duty to protect the complainant's fundamental rights (Art. 4
Constitution) and did not adequately protect the respect for private life
guaranteed by Art. 10 of the Charter and Art. 8 of the Convention.

Nalez Ustavniho soudu Cj. 1586/09 z 6.brezna 2012

http://www.concourt.cz/soubor/6465

Decision of the Constitutional Court Nr. 1586/09 of 6 March 2012

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.concourt.cz/soubor/6465

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



