% IRIS Merlin

=

[CH% Federal Court Denies SRG Boycott of Verein gegen
Tiertabriken

IRIS 2012-6:1/12

Franz Zeller
Federal Office of Justice, FOJ

Since 2008, the Verein gegen Tierfabriken (VgT) has been complaining that
Deutschschweizer Fernsehen (SF) has boycotted it systematically for non-
objective political reasons. The VQT asked the broadcasting regulator
Unabhangige Beschwerdeinstanz fur Radio und Fernsehen (Independent Radio
and Television Complaints Authority - UBI) to order SF to bring an end to its
“television censorship” of the VgT. On 22 October 2010, the UBI rejected the
VgT's complaint against the Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft
(Swiss radio and television corporation - SRG), which operates the SF channel.
According to the UBI, there were insufficient grounds to rule that the VgT had
been the victim of unconstitutional discrimination.

The VgT's appeal against the UBI decision was rejected by the Bundesgericht
(Federal Court) on 24 February 2012. The highest Swiss court ruled, in principle,
that individuals could nowadays raise public awareness through numerous media
thanks to new forms of technology (Internet, digital television, etc.). If, in an
individual case, the authorities, on the basis of the European Convention on
Human Rights (ECHR) or the Federal Constitution, granted the right of access to a
particular television channel, the broadcaster’s programming independence would
be restricted. Although the State, as the guarantor of media diversity, could
interfere in programming independence in order to protect specific interests, such
as equal opportunities in the run-up to elections or referenda, it could only do so
“in exceptional circumstances”.

The VgT case was not exceptional. However, the Bundesgericht admitted that
some of Schweizer Fernsehen’s behaviour towards the VgT showed a degree of
animosity. For example, SF’'s long-standing editor in chief had inappropriately
stated in an interview that the VgT President was “a participant not to be taken
seriously in the public debate”. This had genuinely given rise to the fear that SF
would no longer give sufficient coverage to the VgT and the animal welfare issues
that it represented. SF had regularly reported on the VgT and its activities
between 1989 and 1997, but had done so rather less since then. According to the
Bundesgericht, there were objective reasons “for the relatively small number of
reports” about the VgT. The fact that SF was, in some cases, paying greater
attention to other animal welfare organisations and the issues they were raising
was linked to the current news situation. It was understandable if SF gave

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

proportionally more coverage to larger animal protection organisations and their
views on animal welfare issues than to the VgT. The SRG had a journalistic duty of
care and could not provide the kind of one-sided, uncompromising reporting that
the VgT wanted.

The VgT had particularly complained that SF had failed to report immediately
about the second ruling of the European Court of Human Rights concerning the
broadcast of a VQT advertisement (see IRIS 2010-3/10). However, the
Bundesgericht did not consider this to be sufficient evidence of unconstitutional
discrimination. There were “thousands of other people and organisations that
considered other events or reports as very important and which - measured
against the benchmark laid down by the plaintiff - could make an equally valid
claim to be mentioned, which is clearly impossible in view of the limited airtime.”

Entscheid des Bundesgerichts vom 24. Februar 2012 (2C 408/2011)

http://jumpcgi.bger.ch/cqgi-bin/JumpCGI?id=24.02.2012 2C 408/2011

Judgment of the Federal Court of 24 February 2012 (2C 408/2011)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://jumpcgi.bger.ch/cgi-bin/JumpCGI?id=24.02.2012_2C_408/2011

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



