
[DE] BayVGH Upholds Axel Springer AG Complaint
about P7S1 Takeover
IRIS 2012-4:1/15

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

On 15 February 2012, the Bayerische Verwaltungsgerichtshof (Bavarian
Administrative Court - BayVGH) upheld a complaint by the German publishing
house Axel Springer AG against the Bayerische Landeszentrale für neue Medien
(Bavarian New Media Office - BLM).

In 2005, Axel Springer AG planned to take over the media group ProSiebenSat.1
Media AG (P7S1) by means of a buy-out (see IRIS 2005-9/13). The Kommission zur
Ermittlung der Konzentration im Medienbereich (Commission on Concentration in
the Media - KEK) refused to grant the permission required under media law for the
planned takeover on the grounds that it could give Axel Springer AG a dominant
market position (see IRIS 2006-2/13). This decision was officially implemented by
the BLM as the responsible Land media authority. The Bundeskartellamt (Federal
Cartel Authority) also prohibited the takeover on the basis of the Gesetz gegen
Wettbewerbsbeschränkungen (Act against Restrictions of Competition - GWB)
(see IRIS 2006-4/16); this decision was confirmed by the Bundesgerichtshof
(Federal Supreme Court) (see IRIS 2010-7/12). The publishing house gave up its
takeover plans, but sought a court judgment declaring the decision to refuse
permission as unlawful. The BayVGH, to which the case was referred, initially
rejected Axel Springer AG’s appeal against the lower-instance ruling on
procedural grounds (see IRIS 2009-9/12). This decision was quashed by the
Bundesverwaltungsgericht (Federal Administrative Court), which referred the
matter back to the BayVGH (see IRIS 2011-2/18).

In the latest judgment, the Administrative Court decided that the KEK had
“overstepped the boundaries of its decision-making powers in several ways”. The
crucial factor in the decision (not) to grant approval of the takeover under media
law was the overall audience share. At the time in question, P7S1’s share had
been 22.06%, much lower than the 25% threshold (Art. 26(2) and (3) of the
Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agreement) - RStV). Therefore,
the fact that the appellant was present in other media-relevant markets should
not have been taken into account. Furthermore, the Rundfunkstaatsvertrag
provided that regional window programmes and transmissions by third-party
broadcasters should be deducted from the overall audience share figures; in this
case, this would have reduced the share by approximately 5% (Arts. 26(3) and
(5), and 25 RStV). The arguments put forward by the KEK also did not represent

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



“particular circumstances” under which broadcasters could, in exceptional cases,
be deemed to hold a dominant market position even if their audience share was
below the threshold.

The BayVGH’s decision cannot be appealed.

Urteil des BayVGH vom 15. Februar 2012 (Az. 7 BV 11.285)

http://www.vgh.bayern.de/BayVGH/documents/7BV11.285.pdf

Judgment of the BayVGH of 15 February 2012 (case no. 7 BV 11.285)

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://www.vgh.bayern.de/BayVGH/documents/7BV11.285.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


