
[AT] Administrative Court Rules Out Notification
Obligation for One-Off Violation of Time-Limit for
Authorised Satellite Window Programme
IRIS 2012-4:1/8

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

On 15 December 2011, the Austrian Verwaltungsgerichtshof (Administrative Court
- VwGH) upheld a broadcaster’s appeal against a decision of the
Kommunikationsbehörde Austria (Austrian communications authority -
KommAustria) and held, inter alia, that a one-off violation of the time limit
applicable to an authorised satellite window programme did not breach the
notification requirement laid down in Article 6 of the Privatfernsehgesetz (Private
Television Act - PrTV-G).

In its decision of 26 May 2008, KommAustria had ruled that, by broadcasting the
entertainment programme “Amadeus Award 2008” as a window programme
between 8.15 p.m. and 10.42 p.m. on 19 April 2008, the TV broadcaster had
substantially exceeded the 60-minute limit for this period without prior
notification. KommAustria based its ruling on several licensing decisions taken
between 2003 and 2005, which had authorised the broadcaster to transmit a total
of two daily programme windows of up to 60 minutes plus a weekday morning
programme lasting up to 210 minutes and another window of up to 120 minutes
per day for a quiz-based programme broadcast during the night. Since the
entertainment programme was broadcast in so-called “prime time” (8.00 p.m. -
10.00 p.m.), it should not have exceeded 60 minutes. However, it lasted 147
minutes, substantially exceeding the limit.

In its appeal, the broadcaster argued that KommAustria had ruled, for no
apparent reason, that the individual licences had specifically restricted the
window programme to a particular time of day and that an amendment should
therefore have been notified in accordance with Article 6 PrTV-G. However, it
claimed that the wording of Article 5(3) PrTV-G indicated that it was not necessary
to define the programme window according to a precise time or time of day.
Rather, the description in the licences (“during the morning programme” and
“during the night”) should be interpreted in connection with the respective
description of the intended programme content. The broadcaster therefore
assumed that, at the time of the disputed broadcast, it had been allowed to
broadcast the programme window for a total of up to 180 minutes (60+120
minutes). This limit had not been exceeded.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



The VwGH began by pointing out that the broadcaster had correctly noted that
Article 5(3) PrTV-G did not, in principle, stipulate at what time of day an
authorised window programme should be broadcast. However, such rules could
be derived indirectly from the type of programme that had been authorised, so it
was in fact true that the “morning programme” specified in the licence could not
simply be broadcast at any time of the evening or night. However, no specific
time had been laid down for the programme window that, according to the
licence, should be broadcast during the night. KommAustria’s interpretation that a
daily window programme lasting up to 120 minutes starting after 10 p.m. had
been approved was incorrect. The broadcaster had therefore not exceeded the
limit of 180 minutes in this particular case.

However, the VwGH went even further and explained that, regardless of the
above findings, the programme’s time slot could not be considered to have been
significantly changed just because the broadcaster had exceeded the time limit
for the authorised window programmes on a single occasion. Even if the
maximum prime-time window was actually only 60 minutes long, the broadcast of
the programme from 8.15 p.m. until the end of prime time would have constituted
an excess of 45 minutes. It was unlikely that the legislator would consider such
one-off changes to a window programme’s time slot as significant and therefore
want to make it subject to notification and approval requirements.

Entscheidung des VwGH vom 15. Dezember 2011 (Az. 2011/03/0053)

http://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Vwgh/JWT_2011030053_20111215X00/JWT_20
11030053_20111215X00.pdf

VwGH decision of 15 December 2011 (case no. 2011/03/0053)

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Vwgh/JWT_2011030053_20111215X00/JWT_2011030053_20111215X00.pdf
http://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Vwgh/JWT_2011030053_20111215X00/JWT_2011030053_20111215X00.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


