
European Court of Human Rights: Tuşalp v. Turkey
IRIS 2012-4:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

On 21 February 2012, the European Court of Human Rights has once again found
an unjustified interference with the right to freedom of expression and press
freedom by the Turkish authorities. The peculiarity this time is that the Prime
Minister, Mr Recep Tayyip Erdoğan, himself lies at the centre of the violation of
the European Convention by the Strasbourg Court. In the case Tuşalp v. Turkey
the European Court was asked to consider whether two defamation actions taken
by the Prime Minister of Turkey against a journalist for protection of his
personality rights were compatible with Article 10 of the European Convention.
The applicant was Erbil Tuşalp, a journalist and author of several books. He
criticised in two articles, published in the newspaper Birgün, the alleged illegal
conduct and corruption of high-ranking politicians, also including the Prime
Minister in his commentary. The Prime Minister brought civil actions for
compensation against the journalist and the publishing company before the
Turkish courts on the ground that certain remarks in the articles constituted an
attack on his personality rights. The Turkish courts considered that the remarks
made in the articles indeed went beyond the limits of acceptable criticism and
belittled the Prime Minister in the public and the political arena. According to the
domestic courts, Tuşalp had published allegations of a kind that one cannot make
about a Prime Minister, including the second article that had alleged that the
Prime Minister had psychological problems and that he had a hostile attitude
suggesting he was mentally ill. The journalist and publishing company were
ordered to pay TRY 10,000 (EUR 4,300) in compensation.

The European Court of Human Rights however disagreed with the findings of the
Turkish courts. The Court considered that the articles concerned comments and
views on current events. Both articles focused on very important matters in a
democratic society which the public had an interest in being informed about and
fell within the scope of political debate. The Court also considered the balance
between Tuşalp’s interest in conveying his views, and the Prime Minister’s
interests in having his reputation protected and being protected against personal
insult. The European Court considers that, even assuming that the language and
expressions used in the two articles in question were provocative and inelegant
and certain expressions could legitimately be classed as offensive, they were,
however, mostly value judgments. These value judgments were based on
particular facts, events or incidents which were already known to the general
public, as some of the quotations compiled by Tuşalp for the purposes of the

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



domestic proceedings demonstrate. They therefore had sufficient factual basis. As
to the form of the expressions, the Court observes that the author chose to
convey his strong criticisms, coloured by his own political opinions and
perceptions, by using a satirical style. According to the Court offensive language
may fall outside the protection of freedom of expression if it amounts to wanton
denigration, for example where the sole intent of the offensive statement is to
insult. But the use of vulgar phrases in itself is not decisive in the assessment of
an offensive expression as it may well serve merely stylistic purposes. Style
constitutes part of communication as a form of expression and is as such
protected together with the content of the expression. However, in the instant
case, the domestic courts, in their examination of the case, omitted to set the
impugned remarks within the context and the form in which they were expressed.

The European Court is of the opinion that various strong remarks contained in the
articles in question and particularly those highlighted by the domestic courts
could not be construed as a gratuitous personal attack against the Prime Minister.
In addition, the Court observes that there is nothing in the case file to indicate
that the applicant’s articles have affected the Prime Minister’s political career or
his professional and private life. The Court comes to the conclusion that the
domestic courts failed to establish convincingly any pressing social need for
putting the Prime Minister’s personality rights above the journalist’s rights and the
general interest in promoting the freedom of the press where issues of public
interest are concerned. The Court therefore considers that in making their
decisions the Turkish courts overstepped their margin of appreciation and that
they have interfered with the journalist’s freedom of expression in a
disproportionate way. The amount of compensation which Tuşalp was ordered to
pay, together with the publishing company, was significant and such sums could
deter others from criticising public officials and limit the free flow of information
and ideas. The Court concluded that the Turkish courts had failed to establish any
“pressing social need” for putting the Prime Minister’s personality rights above
the right to freedom of expression and the general interest in promoting press
freedom. There had thus been a violation of Article 10.

Judgment by the European Court of Human Rights (second section), case
of Tuşalp v. Turkey, Nos. 32131/08 and 41617/08 of 21 February 2012

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-109189

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-109189


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


