% IRIS Merlin

=

Euro%ean Court of Human Rights: Standard Verlags
GmbH v Austria

IRIS 2012-2:1/2

. Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In its first judgment of 2012 related to (journalistic) freedom of expression, the
European Court of Human Rights dealt with an interesting application of the right
of the media to report on criminal cases in an early stage of investigation. The
judgment also focuses in a peculiar way on the notion of a “public figure”. The
case concerns an article published by the Austrian newspaper Der Standard,
reporting on the enormous speculation losses incurred by a regional bank, Hypo
Alpe-Adria. The article reported on the criminal investigation into embezzlement
that had been opened by the public prosecutor in respect of the senior
management of the bank. It identified some of the persons involved, including Mr
Rauscher, the head of the bank’s treasury. Mr Rauscher brought proceedings
against the newspaper’'s company for disclosing his identity in that article and, as
a result, he was awarded EUR 5,000 in compensation. In its judgment the Vienna
Court of Appeal found that Mr Rauscher’s interest in the protection of his identity
and the presumption of innocence outweighed the newspaper’s interest in
disclosing his name.

The Strasbourg Court however, after being requested to evaluate the interference
in Der Standard’s freedom of expression under the scope of Article 10 of the
Convention, came to another conclusion in balancing the newspaper’s right to
freedom of expression against Mr Rauscher’s right to protection of his identity.
The European Court agreed with the finding by the Austrian courts that Mr
Rauscher, as a senior employee of the bank in issue, was not a “public figure” and
that the fact that his father had been a politician did not make him a public figure.
The Strasbourg Court also agreed with the assessment that Mr Rauscher had not
entered the public arena. However, the Court observed that the question of
whether or not a person, whose interests have been violated by reporting in the
media, is a public figure is only one element among others to be taken into
account in answering the question whether the newspaper was entitled to
disclose the name of that person. Another important factor that the Court has
frequently stressed when it comes to weighing conflicting interests under Article
10 (freedom of expression) on the one hand and Article 8 (right to privacy) on the
other hand is the contribution made by articles or photos in the press to a debate
of general interest. The European Court emphasised that the article in Der
Standard dealt with the fact that politics and banking are intertwined and
reported on the opening of an investigation by the public prosecutor. In this
connection the Court reiterated that there is little scope under Article 10 §2 of the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



HEEH]

E‘IT

IRIS Merlin

Convention for restrictions on political speech or on debates on questions of
public interest. It accepted the Vienna Court of Appeal’s finding that the
disclosure of a suspect’'s identity may be particularly problematic at the early
stage of criminal proceedings. However, as the article at issue was not a typical
example of court reporting, but focused mainly on the political dimension of the
banking scandal at hand, revealing the names of some persons involved,
including senior managers of the bank, it was legitimate. The Court considered
that, apart from reporting the fact that the public prosecutor had opened an
investigation into the bank’s senior management on suspicion of embezzlement,
the impugned litigious article did not deal with the conduct or contents of the
investigation as such. Instead the focus was on the extent to which politics and
banking are intertwined and on the political and economic responsibility for the
bank’s enormous losses. In such a context, names, persons and personal
relationships are clearly of considerable importance and it is difficult to see how
the newspaper could have reported on these issues in a meaningful manner
without mentioning the names of all those involved, including Mr Rauscher. The
Court therefore considered that the domestic courts had overstepped the narrow
margin of appreciation afforded to them with regard to restrictions on debates on
subjects of public interest. It follows that the interference with the newspaper’s
right to freedom of expression was not “necessary in a democratic society”.
Consequently, the Court concluded that there had been a violation of Article 10 of
the Convention. The Court awarded Standard Verlags GmbH EUR 7,600 for
pecuniary damages and EUR 4,500 for costs and expenses.

Judgment by the European Court of Human Rights (First Section), case of
Standard Verlags GmbH v Austria (no. 3), No. 34702/07 of 10 January
2012

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-108433

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-108433

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



