% IRIS Merlin

'[SBE] Flemish Public Broadcaster Infringes the Right to
hort News Reporting Provisions

IRIS 2012-1:1/11

Katrien Lefever
iMinds - ICRI - KU Leuven

On 12 August 2011, the commercial broadcaster VTM filed a complaint with
Vlaamse Regulator voor de Media (Flemish Media Regulator - VRM), because the
public broadcaster VRT offered the sports part of its news programme, including
summaries of Jupiler Pro League (the Belgian national football league) on its
website, Sporza.be. VRM ruled that this practice infringes Art. 124 para 4
Mediadecreet (Flemish Broadcasting Act).

In June 2011, VTM bought the broadcasting rights of the Jupiler Pro League
highlights for the 2011-2014 seasons. In order to guarantee the public’'s right to
information, the Flemish Broadcasting Act grants every broadcaster the right to
short news reporting. The right to short news reporting ensures that any
broadcaster in the EU can broadcast a short news report about events of high
interest to the public which are transmitted on an exclusive basis by another
broadcaster. This right only applies to providers of linear audiovisual media
services and such short news reports can only be included in news programmes
and in frequently scheduled current affairs programmes (Art. 120). Such extracts
may only be used in on-demand audiovisual media services if the same linear
programme is offered on a deferred basis by the same media service provider
that previously offered the programme on its linear channel (Art. 124, §4). The
Memorie van Toelichting (Explanatory Memorandum) clarifies that this restriction
is intended to prevent these broadcasters from creating new on-demand business
models based on short extracts.

The VRT put forth the argument that it does not violate Art. 124 para 4, as it was
not merely offering the short extracts, but news reports that were created under
the editorial control of the newsroom. However, in its decision of 24 October
2011, VRM stressed that VRT has violated this Article. On its website, VRT only
offers the sports part of its news programme under the (new) name/title ‘Jupiler
Pro League’. According to the VRM, this is not the identical programme offered by
VRT in its linear schedule. As a result, VRT is creating a new business model.
Given that it is the broadcaster’s first infringement of this Article, the VRM
decided not to impose a fine. Instead, the VRM issued a warning.

VMMa t. VRT, Beslissing 2011/030, 24 oktober 2011

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin

i

http://www.vlaamseregulatormedia.be/media/17332/beslissing%202011-030.pdf

VMMa v. VRT, Decision 2011/030, 24 October 2011

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.vlaamseregulatormedia.be/media/17332/beslissing 2011-030.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



