% IRIS Merlin

=

Court of Justice of the European Union: Judgment in
RojTV/FRG Preliminary Ruling Procedure

IRIS 2011-9:1/4

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbruicken/Brussels

On 22 September 2011, the Court of Justice of the European Union (ECJ) published
its judgment in the joined cases C-244/10 and C-245/10 following references for a
preliminary ruling from the German Bundesverwaltungsgericht (Federal
Administrative Court - BVerwG) concerning the interpretation of the ban on the
broadcast of programmes that incite hatred, enshrined in Article 22a of the
Television Without Frontiers Directive 89/552/EEC (now: Article 6 of the
Audiovisual Media Services Directive 2010/13/EU).

The related national procedure concerned an order issued by the
Bundesministerium des Innern (Federal Ministry for Home Affairs), prohibiting the
operator of the Danish television channel RojTV from operating the channel within
the scope of the German Vereinsgesetz (Associations Act). In its initial ruling, the
BVerwG held that the programmes broadcast on RojTV glorified the armed conflict
being waged by the PKK against the Turkish Republic and therefore violated the
ban on harming international understanding as set out in the Associations Act.
The BVerwG therefore asked whether the EU ban on the broadcast of programmes
that incite hatred included programmes that were likely to damage relations
between Turkish and Kurdish groups living in Germany by glorifying the PKK.

In its judgment, the ECJ followed the conclusions of the Advocate General (see
IRIS 2011-7/3) and stated that the Directive, by using the concept “incitement to
hatred”, was designed to forestall any ideology that failed to respect human
values, in particular by glorifying violence by terrorist acts against a particular
group of people. The behaviour of the broadcaster described by the referring
court therefore fell within the field coordinated by the Directive.

The Federal Republic of Germany was not permitted to prohibit the retransmission
of the channel concerned for reasons that fell within the fields coordinated by the
Directive because it was solely for the member state from which television
broadcasts emanated to monitor the application of the relevant provisions.

Nevertheless, the court concluded, with reference to its De Agostini ruling (joined
cases C-34/95 to C-36/95, see IRIS 1997-8/7), that the Directive did not prevent a
member state from taking measures against a foreign television broadcaster as
long as it did not prevent retransmission per se of the television broadcasts. The

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
il

prohibitions ordered by the German authorities on the basis of the law of
associations mainly concerned public screenings of RojTV programmes and
sympathy activities for the broadcaster held on German territory. The reception
and private use of RojTV’s programmes were not affected (and, in practice, not

prevented) by the order.

Nevertheless, it was for the referring court to determine the actual effects that
followed from such a prohibition, in particular whether it prevented retransmission
per se in the member state receiving the broadcasts.

Judgment of the ECJ of 22 September 2011 (joined cases C-244/10 and C-245/10)

http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-
bin/gettext.pl?where=&lang=en&num=79889077C19100244&doc=T&ouvert=T&se

ance=ARRET

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/gettext.pl?where=&lang=en&num=79889077C19100244&doc=T&ouvert=T&seance=ARRET
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/gettext.pl?where=&lang=en&num=79889077C19100244&doc=T&ouvert=T&seance=ARRET
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/gettext.pl?where=&lang=en&num=79889077C19100244&doc=T&ouvert=T&seance=ARRET

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



