% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rig{_hts: Nur Radyo Ve
Televizyon Yayinciligr A.S. v. Turkey

IRIS 2011-2:1/1

. Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In 2002 the Turkish Broadcasting Authority (Radio ve Televizyon Ust Kurulu - the
“RTUK”) revoked the broadcasting licence of Nur Radyo Ve Televizyon Yayincili§i
A.S. (Nur Radyo), a broadcasting company established in Istanbul at that time. In
its motivation the RTUK mainly referred to the fact that, despite six temporary
broadcasting bans for programmes that had breached the constitutional principle
of secularism or had incited hatred, Nur Radyo had continued to broadcast
religious programmes. The RTUK referred in particular to a programme “along the
editorial line of Nur Radyo” that was broadcast on 19 November 2001 - during one
of the bans - from Bursa. That concerned a pirate broadcast, transmitted via
satellite and terrestrial links. RTUK held Nur Radyo responsible for it and
considered this new violation of the Turkish law as justifying the revocation of its
broadcasting licence. In addition, criminal proceedings were initiated against the
managers of Nur Radyo, in their personal capacity, on account of the pirate
broadcast of 19 November 2001. The managers were acquitted, as the criminal
court found that there was insufficient evidence of their presumed responsibility
for the broadcasting of the pirated programme. Nur Radyo subsequently sought
the review and immediate suspension of the RTUK’s decision to revoke its
broadcasting licence, but was unsuccessful.

Nur Radyo then lodged an application with the European Court of Human Rights,
arguing in particular that the revocation of its broadcasting licence had
constituted an unjustified interference with its right to freedom of expression, as
guaranteed by Article 10 of the European Convention on Human Rights.

The European Court noted that, in essence, the revocation of the licence was a
reaction to a pirate broadcast, via satellite and terrestrial links, using a frequency
that had not been allocated to the company and that came from Bursa, whereas
Nur Radyo’s broadcasting centre was in Istanbul. It further noted that the main
reason why the RTUK had found Nur Radyo to be responsible for that programme
was because it reflected its editorial line. However, the criminal court had
acquitted the managers of the company for lack of evidence of any responsibility
for the pirate broadcast in question. The European Court thus took the view that it
had been arbitrary to include the seventh programme in the aggregate
assessment of the offences that led to the revocation. It concluded that the
additional penalty imposed on Nur Radyo on the basis of offences for which other
sanctions had already been imposed was not compatible with the principle of the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



it
% |RIS Merlin

=

rule of law. The European Court accordingly found that the breach of the freedom
of expression of Nur Radyo had not been necessary in a democratic society and
that there had been a violation of Article 10 of the Convention.

Arrét de la Cour européenne des droits de I'homme (deuxiéme section),
affaire Nur Radyo Ve Televizyon Yayinciligi A.S. c. Turquie (n°2),
n° 42284/05 du 12 octobre 2010

Judgment by the European Court of Human Rights (Second Section), case of Nur
Radyo Ve Televizyon Yayinciligi A.S. v. Turkey (n°® 2), No. 42284/05 of 12 October
2010

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-101086

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-101086

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



