
[CH] Admissible TV Reports on Controversial
Referendum Poster for Minaret Initiative
IRIS 2010-10:1/18

Franz Zeller
Federal Office of Justice, FOJ

In October 2009, Schweizer Fernsehen SF 1, a German-language channel
operated by the Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft (Swiss radio and
television corporation - SRG) reported on the controversial referendum poster
used by supporters of the petition for a referendum concerning a ban on the
construction of minarets. A two-minute report in the “Tagesschau” news
programme sought the views of municipal authorities and the Eidgenössische
Kommission gegen Rassismus (Swiss anti-racism commission - EKR) on the
controversial poster. A report lasting more than four minutes in the “10vor10”
current affairs programme focused on the reaction of Muslims.

In both reports, the controversial poster was shown for a significant period of time
(45 and 62 seconds respectively), including some time in close-up. A joint
complaint was filed by 25 people, arguing that the detailed screening of the
poster had breached various programming rules enshrined in the Radio- und
Fernsehgesetz (Radio and Television Act - RTVG). The body responsible for ruling
on complaints about the content of news programmes in Switzerland is the
Unabhängige Beschwerdeinstanz für Radio und Fernsehen (independent radio and
television complaints authority - UBI), which has powers similar to those of a
court. The nine UBI members unanimously dismissed the complaint at a public
session in April 2010.

In written grounds for its decision, published at the beginning of October, the UBI
stressed that it had not been necessary to assess individual images, but only the
overall context of the two television reports. It did not need to examine whether
the disputed poster was discriminatory, offended religious sentiments, ignored
basic human rights or incited racial hatred. In the light of Article 4(1) RTVG
(respect for basic rights), the most important factor to consider was the message
conveyed by the broadcasts. Neither report showed the poster without
commentary or criticism. Rather, they provided the opportunity for extremely
critical, outraged and mostly negative reactions to the content of the poster. The
depiction of minarets reminiscent of long-range missiles was described by many
interviewees as defamatory, disgusting, shocking and discriminatory. It was also
mentioned that three cities had banned the poster. Schweizer Fernsehen had only
shown the posters, which few people had been aware of when the broadcast took
place, in order to illustrate the reason for the controversy. The UBI mentioned the

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



ruling of the European Court of Human Rights in Strasbourg, which had authorised
the broadcast of extremist statements if the programme was designed to
contribute to the public debate on racism (ECHR ruling of 23 September 1994 in
the case Jersild v Denmark, see IRIS 1995-1: 3/2).

The UBI held that the depiction of the posters had not been an end in itself, but
had been sufficiently placed in the context of the debate over their content. For
this reason, the UBI also dismissed the claim that the broadcasts had constituted
unlawful, manipulative, surreptitious advertising. It was true that the lengthy,
close-up shot of the posters had had a significant indirect advertising effect.
However, this had to be accepted because the posters had been shown for
information purposes and the advertising effect had been offset by the highly
critical reporting. The freedom to form public opinion before the forthcoming
referendum on the minaret initiative had not been harmed and the legal
requirement for proper representation (Article 4(2) RTVG) had been met.

The UBI had already had to examine television reporting on the minaret initiative
in March 2008, when it had rejected a complaint about discriminatory statements
by the initiative’s supporters in the “Infrarouge” discussion programme on the
west Swiss television channel TSR. The UBI had ruled that aberrations could not
be ruled out in live broadcasts. However, the presenter had responded to
unacceptable statements, acted as a mediator and given the other side the
opportunity to reply.

Entscheid der Unabhängigen Beschwerdeinstanz für Radio und
Fernsehen (Beiträge über das Plakat zur Minarettinitiative) b. 612 vom
23. April 2010

http://www.ubi.admin.ch/x/b_612.pdf

Décision de l'Autorité indépendante des plaintes pour la radio et la
télévision (“Infrarouge: Les minarets de la discorde”), b. 565, 10 mars
2008

http://www.ubi.admin.ch/x/b_565.pdf

Stellungnahme der Eidgenössischen Kommission gegen Rassismus (EKR)
zum Aushang von Plakaten der Initiative „Gegen den Bau von
Minaretten“ im öffentlichen Raum

http://www.ekr.admin.ch/dokumentation/00143/index.html?download=NHzLpZeg7t,
lnp6I0NTU042l2Z6ln1acy4Zn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCDdIF9f2ym162epYbg2c_JjKbNo
KSn6A--&amp;lang=de

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2

http://www.ubi.admin.ch/x/b_612.pdf
http://www.ubi.admin.ch/x/b_565.pdf
http://www.ekr.admin.ch/dokumentation/00143/index.html?download=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1acy4Zn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCDdIF9f2ym162epYbg2c_JjKbNoKSn6A--&amp;lang=de
http://www.ekr.admin.ch/dokumentation/00143/index.html?download=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1acy4Zn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCDdIF9f2ym162epYbg2c_JjKbNoKSn6A--&amp;lang=de
http://www.ekr.admin.ch/dokumentation/00143/index.html?download=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1acy4Zn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCDdIF9f2ym162epYbg2c_JjKbNoKSn6A--&amp;lang=de


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


