% IRIS Merlin

[BE] RTBF Guilty of Product Placement

IRIS 2010-8:1/13

Francois Jongen
Catholic University of Louvain, Avocat (lawyer)

The new rules for product placement are without doubt creating problems for
public-sector broadcasters in Belgium. Following on from the two cases involving
VRT (see IRIS 2010-5: 1/9 and IRIS 2010-7: 1/7), it is now the turn of RTBF to be
ordered by the Conseil Supérieur de I'Audiovisuel (audiovisual regulatory body -
CSA) to pay a fine of EUR 10,000 and to broadcast a communiqué for having
failed to observe the statutory provisions concerning product placement.

In February 2010, to mark the Chinese New Year, RTBF broadcast a daily micro-
programme devoted to Eastern cookery entitled “A table on riz” over a period of
two weeks on its main television service (“La Une”).

RTBF had notified the CSA that the programme was the first to include product
placement and had accompanied its broadcast with adequate identification
measures; indeed the CSA acknowledges in its decision of 1 July 2010 that a
micro-programme of this kind constitutes an entertainment programme for which
product placement is permitted, since this form of advertising is in fact authorised
for programmes produced after 19 December 2009 (Art. 21), subject to certain
conditions, by the coordinated Decree on audiovisual media services.

However, the CSA noted that a number of elements pointed to excessive
influence on the part of the advertiser (Uncle Ben’s) at each stage of the
production and in the exploitation of the micro-programme at issue, and
concluded that RTBF's editorial independence had been infringed, in
contravention of the provisions of the Decree. These elements included the fact
that the content of the programme appeared to be tailor-made to serve the
advertiser’s interests, the facts that the presenter selected, although a member of
RTBF’s staff, was selected and recruited by the advertiser, that the production
techniques used were more closely related to advertising than to a conventional
programme, and that the recipes could only be consulted on the advertiser’'s
Internet site and not on RTBF’s site.

It should be said that apparently RTBF has decided not to apply for the
cancellation of the CSA’s decision, and has even asked its advertising agency
(RMB) to pay the administrative fine of EUR 10,000.

Décision du CSA du 1ler juillet 2010

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



w  [RIS Merlin

e

http://www.csa.be/documents/show/1315

CSA decision of 1 July 2010

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


http://www.csa.be/documents/show/1315

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



