% IRIS Merlin

=

[BE] VRT Coverage of 65th Anniversary of Liberation
Auschwitz Found Not Discriminatory

IRIS 2010-6:1/9

. ~ Hannes Cannie
Department of Communication Sciences / Center for Journalism Studies, Ghent

University

On 29 March 2010, the Kamer voor Onpartijdigheid en Bescherming van
Minderjarigen (Chamber for Impartiality and the Protection of Minors) of the
Vlaamse Regulator voor de Media (Flemish Regulator for the Media) considered a
complaint regarding a teletext message on the public broadcaster VRT that
covered the 65th anniversary of the liberation of the Nazi concentration camp
Auschwitz-Birkenau. The message amongst others contained the phrase “In
Auschwitz zijn zeker 1,1 miljoen mensen omgekomen” (freely translated, “In
Auschwitz, at least 1,1 million human beings deceased”). According to the
plaintiff, VRT had consciously failed to mention that most of the victims were
Jews. Moreover, the use of the word ‘omgekomen’ (deceased) seems to refer to
some sort of accident, while in reality all the victims had been liquidated
(‘omgebracht’). For these reasons, the plaintiff held that false, consciously
incomplete information had been spread and that VRT had displayed a lack of
impartiality in its coverage on that teletext page. According to him, VRT therefore
had violated Article 39 of the Flemish Media Decree, which stipulates that any
form of discrimination must be avoided in all programmes and that news
coverage must be presented in a spirit of political and ideological impartiality (The
Decree explicitly adds that this Article also applies to teletext). VRT argued that
most teletext messages are first extensively published on its website
(www.deredactie.be) and afterwards summarised to fit the exigencies of the
medium teletext. Because of the very nature of this medium, some aspects of the
covered item must be described in a concise way. Furthermore, VRT held that the
word ‘omgekomen’ (deceased) was replaced by ‘omgebracht’ (liquidated)
immediately after the editorial staff received an email from the plaintiff. Finally,
the public broadcaster stated that it had deliberately chosen not to distinguish
between the different groups of Nazi victims. The Regulator considered that the
initial use of the word ‘omgekomen’ (deceased) should be seen as a consequence
of the way in which messages on the website are transformed into a teletext
message. The Regulator observed that the coverage on the website did make
mention of the fact that prisoners were gassed and cremated. In addition, the
Regulator decided that the lack of mention of the fact that most victims were
Jewish, an aspect that however was elaborated extensively upon on the website,
could be ascribed to the need for brevity on teletext. As a result, the Regulator
judged that VRT had not violated its obligation of impartiality and non-

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



=

% IRIS Merlin

i

discrimination, as worded in Article 39 of the Media Decree.

f

ZAAK RUDI ROTH t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP (dossier
nr. 2010/0506) BESLISSING nr. 2010/022 29 maart 2010

http://www.evz.ro/detalii/stiri/razboiul-frecventelor-ajunge-la-curtea-europeana-de-
justitie-893521.html

Rudi Roth v. NV VRT, 29 March 2010 (No 2010/022)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.evz.ro/detalii/stiri/razboiul-frecventelor-ajunge-la-curtea-europeana-de-justitie-893521.html
http://www.evz.ro/detalii/stiri/razboiul-frecventelor-ajunge-la-curtea-europeana-de-justitie-893521.html

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



